Monday, January 6, 2014


Assalamualaikum

Saya mewakili saf pimpinan dan ahli Pas Terengganu ingin mengucapkan takziah kepada Yang Di Pertua Majlis Daerah Besut (MDB), Tuan Haji Ibrahim     bin Mohamad, serta keluarga beliau diatas kejadian tembakan di kediamannya awal pagi hari ini (Isnin 6 Januari 2014). Kami juga berdoa agar Allah  mengurniakan ri'ayah (pemeliharaannya) dan keselamatan serta ketenangan kepada Tuan Haji sekeluarga dalam meneruskan aktiviti harian dan melaksanakan tugas.  


Kami juga mengharapkan pihak polis dapat mengenalpasti dan mengetahui motif kejadian tersebut dalam masa yang terdekat.. Kejadian tersebut dianggap satu kes besar dan perlu diambil perhatian oleh rakyat kerana ia melibatkan pegawai kerajaan dan keselamatan mereka. Kejadian tersebut menimbulkan tanda tanya, adakah berpunca daripada isu melibatkan mereka yang dikenali atau hanya melibatkan jenayah rombakan dan samun? Tapi tiada pula laporan yg menunjukkan berlaku samun dan rompakan. Akan tetapi amat menakutkan jika kes ini adalah kes dendam ataupun ugutan disebabkan tugasan, kerana ancaman ini sekaligus akan menidakkan kuasa pegawai-pegawai kerajaan ini dan juga cuba menyekat pegawai kerajaan dari melaksanakan amanah mereka.
Suasana tersebut menambahkan lagi kebimbangan rakyat, lanjutan daripada daripada kejadian pembunuhan seorang pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Pahang juga berlaku di rumah. Suasana ini menjadi pengajaran kepada seluruh umat Islam supaya kembali kepada syariat Islam. Dengan kejadian ini juga, sekaligus memaparkan kegagalan undang-undang dan sistem yang direka oleh manusia hari ini.  
Tanda tanya terus berlegar dalam fikiran rakyat, bagaimana senjata begitu mudah diperolehi? Bagaimana senjata boleh dibawa masuk dengan begitu mudah ke negara ini.? Rakyat berhak bertanya kerana keselamatan rakyat kini sudah terancam. Akan tetapi bagaimana jawapannya dari kerajaan kita tunggu.

 
YB Ustaz Mohd Nor Hamzah

Ketua Penerangan BPPNT

6hb Januari 2014

0 comments :

ARKIB