Monday, January 6, 2014


“Bila cinta sudah melekat, tahi kucingpun rasa coklat,” begitulah ungkapan dari penceramah yang membincangkan perihal murtad yang mengundang ketawa jemaah sebuah masjid berdekatan Bukit Payong dekat sini.
Program berkenaan kepentingan dakwah kepada masyarakat majmuk dan ancaman murtad kepada masyarakat Islam di Malaysia telah diadakan di Masjid Titian Baru dalam Dun Bukit Payong baru-baru ini.
Program anjuran Majlis Tindakan DUN (MTD) Bukit Payong itu telah menjemput Ustaz Muhammad Fitri Abdullah (kiri) seorang pendakwah bebas yang juga bekas mubaligh Hindu sebagai penceramah.
Ustaz Muhammad Fitri yang sekarang ini berkhidmat dalam Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Selangor sebagai Naib Pengerusi 2.
Program yang bertujuan bagi memberi kesedaran kepada ahli kariah yang berdekatan agar lebih melihat dakwah ini sebagai satu tanggungjawab bersama yang mesti dijalankan secara berterusan.
Antara intipati kuliah beliau, manusia akan dipandang mulia apabila mengambil Islam sebagai cara hidup walaupun dia seorang bukan Islam kerana Islam itu agama fitrah dan fitrah itu adalah perkara yang disukai seluruh manusia.
Maksud beliau semua kebaikan ada dalam Islam tetapi jika kita sebagi muslim tidak mempraktikkan ajaran Islam itu, maka kita tidak dipandang hina, malah negara-negara barat lebih dilihat keelokannya kerana mengambil Islam.
Orang Islam juga disarankan agar menambahkan lagi ilmu dengan sentiasa membaca dan menghadiri majlis-majlis ilmu agar tidak berfikiran jumud.
“Saya ambil inisiatif dan saya belajar agama hindu sebab saya mahu jadi pandai dalam agama saya dulu.
Dan apabila saya masuk Islam saya teruskan pula dengan belajar Islam dengan bersungguh-sungguh,” ujar beliau memberi motivasi kepada hadirin.

Beliau kemudiannya setelah memeluk agama Islam mempelajari dengan bersungguh-sungguh agama Islam ini dan berjaya menjadi mubaligh, satu usaha dan kerja yang patut dicontohi oleh semua orang Islam iaitu mencari ilmu.
Beliau turut menyentuh birokrasi jabatan agama juga turut menjadi halangan dengan sikap segelintir kakitangannya yang mana kesilapan ini sepatutnya boleh dielakkan.
Beliau yang memegang ijazah ekonomi Universiti Utara Malaysia berpendapat sepatutnya orang Islam mengalu-alukan apabila bukan Islam mula menunjukkan sikap berbaik-baik dengan Islam melalui sikap kita yang tunjuk bahawa kita juga menyayangi mereka.
Jangan kerana sikap kita yang mengasingkan bukan Islam akan menjadi penyebab kita diseksa oleh Allah kerana tidak menyebarkan dakwah kepada bukan Islam.
Pendedahan berkenaan murtad serta kes-kes terbaru dan yang lampau dihidangkan kepada jemaah sebagai pengajaran dan tindakan oleh ibu bapa.
Menurut beliau antara faktor yang paling utama orang-orang Islam ingin menukar agama ialah terperangkap dalam cinta, perkahwinan, pengaruh filem, kemiskinan, lemah pegangan agama,terpengaruh dengan material.
Masalah persekitaran, komplot dari musuh, tiada pembimbing dan kelemahan penguatkuasaan juga menjadi penyebab kepada penukaran agama.
Faktor kejahilan menambahkan lagi masalah menukar agama ini kerana orang-orang Islam tidak tahu untuk mengajak orang bukan Islam untuk masuk kedalam Islam malah sebaliknya merekalah yang ditarik masuk kedalam agama lain.
Beliau juga mendedahkan jumlah permohonan penukaran kepada agama Hindu adalah lebih tinggi berbanding agama Kristian, bersalahan dengan apa yang orang ramai fikirkan selama ini.

0 comments :

ARKIB