Tuesday, September 24, 2013


“Ok harga tiket ke Tawau semuanya RM500. Boleh ke? Tanya Habib yang sedang menunggu pengesahan saya sebelum membeli tiket.
“Tapi tiket ni tak termasuk balik ke Kuala Terengganu,” katanya lagi.
“Ok”jawab saya ringkas. Habibpun kemudiannya mengesahkan tiket untuk saya ke Tawau.
Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Tawau mengambil masa kira-kira tiga jam. Inilah pertama kali saya menjejakkan kaki di Sabah. Saya menyertai rombongan ekspedisi dakwah bersama rombongan Tabung Kemiskinan Harakah yang diketuai saudara Habib beserta kumpulan dari Pusat Perubatan Darul Salam Gombak yang diketuai oleh Ustaz Manaf. Turut serta ialah YB Ustaz Mohd Nor Hamzah Ketua DPPNT,  Ustaz Norazli Musa mantan AJK DPPM dan Ustaz Lothfi dari Kedah bersama rombongan ini.
Kami disambut oleh wakil Pemuda PAS Tawau setibanya di Lapangan Terbang Tawau. Kami dibawa terus ke rumah TPj Sabah Haji Ahmad Dollah yang pada kebetulannya sedang mengadakan kenduri. Selesai makan makanan yang sedap-sedap orang Sabah yang tak pernah saya rasakan sebelum ini, kami terus ke Pejabat PAS Kawasan Tawau bagi sesi tazkirah. Kebetulan pula malam itu ialah malam kemerdekaan, maka jalan agak “jam” dan kami sampai agak lambat ke tempat tazkirah.

Selesai program tazkirah itu, saudara Habib mewakili Tabung Kemiskinan Harakah menyerahkan sumbangan sebanyak RM5000 kepada mangsa kebakaran di Batu Sapi kepada Yang DiPertua PAS Kawasan Tawau,  Haji Muhammad Hussin. Selepas itu kamipun dihantar ke tempat penginapan untuk berehat.
Subuh hari kedua, saya menemani YB Ustaz Mohd Nor Hamzah bagi program kuliah subuh di Masjid al-Ubudiyah Jalan Damai Tawau. Masjidnya tidak sebesar kebanyakkan masjid-masjid seperti di kampung saya di Terengganu. Akan tetapi menariknya para jemaah datang awal dan hampir 70 orang yang hadir untuk mendengar kuliah subuh YB. Hampir tiga saf. Terdetik dalam hati saya, ada sesetengah masjid di Terengganupun tak dapat seramai ini untuk solat subuh. Dan paling menarik yang saya perhatikan, jemaah duduk berhimpun dekat dengan YB dan tiada yang cari tiang dan dinding untuk bersandar ketika kuliah.....saya tersenyum teringat kebiasaan makmum kepada sesetengah masjid di Terengganu ketika kuliah berjalan.
 


Pada sebelah malamnya pula, program kuliah maghrib diatur, kali ini di Masjid al-Kautsar di tengah-tengah bandar Tawau, kuliah bertajuk Mesir Berdarah. Sehinggakan selesai kuliah ada seorang jemaah memberikan komen kepada temannya “Ini baru kuliah....” katanya yang sangat teruja dengan penyampaian YB Ustaz Mohd Nor. Mungkin berlainan gaya penyampaian YB yang membuatkan mereka tak mengantuk berbanding dengan cara penyampaian penceramah lain...entahlah. Selesai di Masjid al-Kautsar, kami bergegas pula ke tempat ceramah kedua iaitu di Masjid Babus Saadah yang terletak kira-kira empat atau lima kilometer dari masjid pertama. Walaupun lewat kira-kira sejam dari jadual asal, alhamdulillah jemaah masih ramai yang menunggu kehadiran YB. Selesai ceramah, YB beramah mesra dengan jemaah dan bersoal jawab ketika makan. Banyak sekali pertanyaan dari jemaah menunjukkan keinginan mereka untuk tahu keadaan sebenar di Mesir.
Hari ketiga kami dimulakan dengan kuliah subuh di Kampung Baru Tawau. Kami tersalah jalan, mujurlah bertemu dengan penduduk kampung yang kemudiannya membawa kami ke surau berkenaan. Rupanya surau itu terletak dalam perkarangan rumah seorang penduduk di situ. Surau yang baru dibina itu berukuran kira-kira 20’ X 30’ sahaja. Tetapi sebelum iqamah surau itu sudah hampir penuh.  Saya anggarkan lebih kurang 50 orang jemaah. Sungguh saya hairan dengan keadaan ini. Tanggapan saya sebelum ini tentang Sabah, masjid-masjid dan surau-surau mereka kosong. Semangat agama mereka lemah, apatah lagi dengan cerita berkenaan PBS dan kristianisasi yang begitu sinonim dengan Sabah....aduh...saya silap, jauh tersasar persepsi saya itu. Benar pesan orang tua, jauh berjalan luas pandangan. Maafkan saya orang Sabah.....
Kami dimaklumkan oleh pihak Pemuda PAS Sabah yang jadual untuk petang hari ketiga adalah bebas selepas acara makan sup rusa. Saya terus menghubungi teman saya orang Terengganu yang kebetulan tinggal di Tawau. Rakan sekolah yang hampir 22 tahun tak berjumpa. Alhamdulillah facebook banyak juga manafaatnya jika digunakan dengan betul. Kami berbual panjang, maklumlah cerita 22 tahun. Antara topik kami ialah berkenaan Islam. Dia hanya ketawa apabila mendengar cerita saya selama tiga hari berada di Tawau. Itulah juga persepsinya apabila mula-mula menjejakkan kaki ke Sabah katanya. Tapi sebenarnya orang Islam di Sabah juga mempunyai kekuatannya sendiri komennya. Mungkin tidaklah seperti di Terengganu dan Kelantan bila bercakap tentang kelas-kelas agama yang sangat banyak akan tetapi sekurang-kurangnya tanggapan liar dia dahulu terhapus sama sekali bila dia bergaul dengan masyarakat, sama seperti saya. Dan alhamdulillah sahabat saya itu baru saja mendirikan rumahtangga dengan wanita Sabah dimana sahabat saya inilah yang membawa isterinya memeluk agama Islam....syukur.
 
Mungkin tiga hari bukanlah satu waktu yang cukup bagi kita untuk membuat hipotesis berkenaan sesuatu perkara, apatah lagi hal berkaitan agama, yang mana ianya adalah topik terpenting dalam hidup kita. Tetapi secara jujurnya, keadaan sesuatu masyarakat itu tidak akan berubah tiba-tiba. Maksud saya pastinya pengamalan kepada sesuatu tradisi atau budaya setempat adalah alasan utama bagi amalan itu berterusan. Kelangsungan ini apatah lagi dalam hal solat, terutamanya subuh, yang memang kita sedia maklum, ianya bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan, meyakinkan saya bahawa kekuatan Islam di Tawau khasnya terlalu besar peluangnya untuk digilap. Tinggal saja setakat mana kekuatan kita untuk berusaha merealisasikannya.
Masa depan Islam yang gemilang di Tawau terlihat pada kesungguhan Pemuda PAS Tawau. Ahli-ahlinya masih gagah dan bertenaga, ramai yang lepasan universiti. Bekerjasama bagi memartabatkan Islam adalah usaha yang paling mulia. Sepertimana zaman kebangkitan Islam, golongan pemudalah pelopor kepada kebangkitan Islam. Kata ulamak Islam kalau mahu dilihat masa depan negara itu, maka lihatlah kepada pemuda-pemudi mereka. Saya percaya dan sangat yakin dengan kemampuan Pemuda PAS Tawau untuk menjadi kumpulan yang membawa seruan, membangkitkan semangat Islam dan seterusnya menjadikan Tawau dan Sabah seluruhnya sebagai negeri tanah tumbuhnya para ulamak.
Semoga keyakinan saya ini menjadi kenyataan suatu hari nanti insyaAllah. Terima kasih yang tak terhingga kepada pasukan Pemuda PAS Tawau yang saya kira tak perlulah saya senaraikan nama-nama mereka kerana sebab yang termaklum, atas layanan yang istimewa yang diberikan. InsyaAllah saya akan ke sana lagi jika berpeluang. Dari jauh saya doakan agar kita akan dihimpunkan bersama dalam syurga Allah insyaAllah. Moga diterima segala amal baik kita.

0 comments :

ARKIB