Friday, October 11, 2013


Marang : Adun Bukit Payong YB Ustaz Mohd Nor Hamzah hari ini membidas sikap Adun-Adun Umno Terengganu yang dilihat secara terang mengenepikan usul berkaitan kepentingan rakyat yang perlu disegerakan.
Hal ini jelas beliau dapat diperhatikan ketika Sidang DUN baru-baru ini dimana penolakkan usul Masjid Kampung Tebauk, di Dun Bukit Tunggal yang runtuh yang dibawa oleh Adun PAS telah di tolak.
Sebaliknya isu syiah yang kurang utama berbanding dengan isu masjid runtuh itu telah diterima untuk dibahas oleh Yang DiPertua (YDP) Dewan ketika itu.
Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar yang memetik kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Inovasi dan Tugas-Tugas Khas, Ghazali Taib berkaitan syiah.
"Saya mengesahkan bagi pihak kerajaan negeri, bahawa negeri Terengganu bebas dari fahaman syiah.
Terengganu bersih dari fahaman ini dan penyebaran risalah pula hanya satu provokasi untuk dilihat seolah-olah Syiah itu berada di Terengganu.
Tidak ada satu tempat pun di seluruh daerah di negeri ini yang mempunyai kegiatan syiah dan tidak ada seorang pun umat Islam di negeri ini yang mengamalkan fahaman ini, semuanya mengikut ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah," Ghazali dipetik sebagai berkata.
Beliau turut mengesahkan bahawa setakat ini tiada seorangpun yang telah ditangkap berkaitan fahaman syiah di Terengganu.
YB Ustaz Mohd Nor melahirkan kehairanan dengan sikap kerjaan yang beriya-iya mahukan usul syiah dibahas di dalam dewan, akan tetapi dalam masa dua minggu kemudiannya mereka menafikan kes ini adalah kes besar.
“Kita dapat lihat permainan Umno di sini dengan memomokkan isu syiah supaya dilihat kononnya mereka mempertahankan agama tetapi sebenarnya melarikan diri dari menjawab isu masjid runtuh.
Takkan dalam masa dua minggu mereka boleh menyelesaikan siasatan dan mengeluarkan laporan berkaitan syiah di seluruh Terengganu?
Jelas Umno cuba meminggirkan isu kepentingan rakyat Terengganu,” kata beliau.
Beliau yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) turut mempersoalkan apa sudah jadi dengan golongan yang diwartakan sesat di Terengganu, apakah tindakan yang telah kerajaan ambil.
Sementara itu Adun Teluk Pasu, YB Ustaz Ridzuan Hashim (gambar) ketika diminta mengulas isu yang sama, turut bersependapat dengan YB Ustaz Mohd Nor.
Beliau yang bangun bagi membawa usul masjid runtuh ketika sidang dun baru-baru ini yang kemudiannya ditolak oleh speaker dewan, melihat isu syiah itu penting tetapi bukan keutamaan ketika itu, malah tambah beliau lagi isu syiah ini sudah lama.
Menurut beliau lagi isu syiah ini telahpun diambil keputusan dan tindakan diperingkat nasional oleh pihak berkuasa agama.

“Ancaman kepada akidah dan juga akhlak bukan hanya datang dari syiah sahaja.
Sekularisma juga adalah satu bentuk ancaman kepada akidah umat Islam.
Kenapa dari dulu tidak ditekankan masalah sekularisma yang juga jelas bertentangan dengan agama Islam?,” tanya beliau.
Beliau yang juga Timbalan DPPNT menyimpulkan dengan kenyataan yang telah dikeluarkan oleh exco Terengganu itu jelas isu syiah bukan keutamaan tetapi sekadar jalan untuk kerajaan melarikan diri dari menjawab isu Masjid Kampung Tebauk.

0 comments :

ARKIB