Saturday, October 26, 2013

 
Barisan AJK DPPNT bagi sesi 2013-2015 bergambar bersama dengan mantan KP DPPNT YB Ustaz Mohd Nor Hamzah dan Pengerusi Tetap Muktamar Ustaz Hamzah Ngah
 
Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) yang berlangsung di Pejabat Pas Kawasan Hulu Terengganu menyaksikan DPPNT mendapat ketua baru iaitu Ustaz Kamaruzzaman Abdullah.
Muktamar yang telah dirasmikan oleh Ketua Penerangan PAS Pusat Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man itu telah dihadiri oleh kira-kira 200 orang perwakilan dan pemerhati.
Muktamar kali ke-44 yang bertemakan Mencorak Masa Depan itu turut dihadiri oleh wakil perhubungan negeri Timbalan Pesuruhjaya 1 Terengganu Ustaz Satiful Bahari Mamat dan Ustaz Fadhli Shaari sebagai wakil Dewan Pemuda PAS Malaysia.
Tahun ini ialah muktamar pemilihan AJK baru bagi sesi 2013-2015 dan ketuanya yang sedia ada, YB Ustaz Mohd Nor telah melepaskan jawatan atas faktor umur.
Dalam pemilihan itu, YB Ustaz Hishamudin Abdul Karim, yang juga Adun Tepoh telah mendapat undi tertinggi daripada kesemua calon yang bertanding iaitu sebanyak 89 undi.
Ustaz Kamaruzzaman Abdullah bekas pensyarah (yang ketika itu dikenali sebagai KUSZA) dan calon Parlimen Hulu Terengganu telah dipilih secara syura sebagai Ketua Pemuda DPPNT yang baru.
YB Ustaz Hishamudin pula telah diamanahkan sebagai timbalan manakala Ketua Pemuda Kawasan Marang Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi dilantik sebagai naib.
Sementara itu, dalam ucapan perasmiannya Dato’ Tuan Ibrahim menyeru pemuda agar berusaha dan berdoa agar berada atas sebab yang ditentukan oleh Allah maka pemuda akan menang atas sebab ditentukan Allah.
Beliau seterusnya menasihatkan pemuda agar sentiasa memenuhi hak Allah maka Allah akan penuhi hak kita sebagai contoh pemuda hendaklah sentiasa bersolat sunat, membaca al-Quran dan juga melazimi berzikir.
Dato’ Tuan Ibrahim juga menyatakan, Umno semakin lemah dan berusaha memecah belahkan diantara ahli-ahli Pas yang akhirnya buruk sangka dan perbalahan antara kita.
“PAS adalah satu-satunya gerakan Islam di Malaysia ini.
Tuan Guru Presiden telah berkali-kali melahirkan kebimbangan bahawa akan ada gerakan yang lain samada ditaja oleh musuh yang akhirnya api fitnah berlaku dalam gerakan Islam,” katanya.
Menyentuh mengenai kepimpinan parti, beliau menjelaskan, mereka sepatutnya yang dipilih melalui proses tarbiyyah dan bukan dari kalangan yang kita rasakan kerana hebatnya mereka.
Sambil memberikan anologi mengacau dodol, ketika mengacau dodol tidak ramai yang akan turut serta kerana berat tetapi apabila hampir masak, masing-masing menghulurkan pinggan.
Mengimbau peranan PAS dalam permuafakatan, PAS berjaya memberikan komitmen dengan parti-parti lain yang disepakati sejak dari dahulu lagi seperti dengan Parti Negara, Semangat 46 dan sehinggalah Pakatan Rakyat.
Bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UiTM) itu juga menegaskan perlunya permuafakatan ini kerana ada di sesetengah tempat PAS tidak kuat dan memerlukan bantuan rakan-rakan politik.
Tetapi beliau mengingatkan pemuda supaya tidak keliru antara tahalluf dengan wala’ kerana tahalluf diteruskan selagi mana ianya menguntungkan Islam manakala wala’ ialah ketaatan kepada pimpinan.
Pemuda juga digesa menumpukan perkara yang penting dan utama bukan perkara remeh yang boleh memberikan kesan buruk kepada parti tetapi perlu difokuskan kepada hal yang betul untuk berjaya.
Akhirnya beliau menyeru kepada saf kepimpinan baru, penekanan kepada perkara-perkara tarbiyyah perlu dipertingkatkan dan diperkemaskan.
Barisan AJK DPPNT sesi 2013-2015 :
KETUA. : USTAZ KAMARUZZAMAN ABDULLAH
TIMBALAN. : YB USTAZ HISHAMUDDIN ABDUL KARIM
NAIB. : USTAZ MOHD KHALIL ABDUL HADI

AHLI JAWATANKUASA

USTAZ SHEIKH HANAFI ABDUL AZIZ
YB USTAZ HILMI HARUN
SAUDARA ZAIDAN ABDULLAH
USTAZ WAN MOHD FAIZUL WAN ABAS
SAUDARA AL GHAZALI ABU BAKAR
USTAZSULAIMAN SULONG
USTAZ HAMDI HARUN
USTAZ NASIR ABDUL RAZAK
USTAZ RAMLAN YAHYA
USTAZ AZIZUL HISHAM

0 comments :

ARKIB