Tuesday, October 8, 2013

Petikan : Buletin Online
 
KUALA TERENGGANU – Badan Perhubungan PAS Terengganu akan menghantar 1000 petugas untuk membantu PAS negeri Kedah memperahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau pada pilihanraya kecil (PRK) yang akan diadakan 4 November depan.
 
Ariffin
Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Terengganu, YB Ariffin Deraman berkata mesyuarat Jabatan Piliharaya PAS Pusat minggu lalu memutuskan, jentera pembantu dari PAS Terengganu ditugaskan di daerah mengundi Padang Lumat dan Batu 16.
 
Oleh itu, katanya, 100 orang petugas akan bertugas pada setiap hari berkempen di dua daerah mengundi terbabit bermula pada hari peamaan calon 23 Oktober ini.
 
“Kebiasaannya jika berlaku PRK kekuatan jentera (dari Terengganu) adalah minima 100 orang pada hari biasa namun pada hari penamaan calon serta hari pengundian selalunya tidak kurang 1000 orang akan hadir,
IMG-20131006-WA0020
“Jabatan Pilihanraya PAS Pusat telah memutuskan PAS Terengganu ditugaskan untuk membantu jentera di daerah mengundi Padang Lumat dan daerah mengundi Batu 16,”ujarnya.
 
Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Limbat optimis, PAS akan memenangi kembali kerusi DUN Sugai Limau kerana menurutnya ia adalah salah satu DUN yang menjadi kubu kuat PAS di negeri Kedah.
 
Katanya pada piliharaya umum kali ke-13 Mei lalu, bekas Menteri Besar Kedah Allahyarham Tan Sri Azizan Razak yang mewakili PAS memperolehi 13,294 undi menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Mohd Fazillah Mohd Ali dengan 10,520 undi.
 
Meurutnya, kerusi DUN Sungai Limau kosong apabila Allahyarham Ustaz Azizan meninggal dunia pada 26 September lalu.
 
Sehubungan itu, pada 29 September, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Datuk Md Rozai Shafian telah menyerahkan notis kekosongan kerusi DUN Sungai Limau, Yan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
 
Penyerahan notis itu adalah mengikut perkara 53 fasal kecil 5 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri yang perlu memaklumkan kekosongan kerusi DUN kepada SPR supaya pilihan raya kecil dapat diadakan dalam tempoh 60 hari.
 
Pada 3 Oktober lepas, Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengumumkan tarikh PRK Sungai Limau adalah pada 4 November dan hari penamaan calon adalah pada 23 Oktober.

0 comments :

ARKIB