Saturday, February 5, 2011

YB Tuan Guru sedang berucap.

4 Februari – Satu demonstrasi aman di perkarangan Masjid Titian Baru, Kedai Buluh telah berlangsung sebaik sahaja selesai solat Jumaat diketuai oleh YB Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS dan berlangsung selama hamper setengah jam.

Sebelum itu dalam khutbahnya, YB Tuan Guru menyarankan agar ummat Islam berqunut Nazilah dalam rakaat terakhir setiap solat fardhu bagi memohon bantuan daripada Allah dalam menghadapi kemelut ummat Islam pada hari ini sebagaimana yang dianjurkan dan dilakukan oleh baginda Rasulullah SAW dalam peristiwa Ar-Raji’ dan Bi’ru Ma’unah.
 
YB Ustaz Mohd Nor Hamzah, ADUN Bukit Payong merangkap Ketua Pemuda Negeri Terengganu memulakan ucapan dengan memberi gambaran tentang apa yang sedang berlaku di Mesir dalam episod perjuangan rakyat menumbangkan presiden Hosni Mubarak yang zalim dan anti Islam di seluruh Mesir.

Seterusnya Ustaz Haji Abu Bakar Chik membacakan hadith tentang sesiapa ang tidak menghiraukan urusan kaum muslimin, dia bukanlah terdiri daripada kalangan mereka dan himpunan pada hari ini sebagai lambang kebersamaan kita sebagai saudara Islam dengan rakyat Mesir.

YB Tuan Guru berucap memuji keberanian rakyat Mesir yang bangkit menentang kezaliman pemerintah Mesir sehingga menyeksa dan menghina pejuang-pejuang Islam selama puluhan tahun sehingga ada di kalangan mereka mati di tali gantung walaupun pada asalnya mereka adalah pejuang kemerdekaan.

Sebahagian ucapan boleh di dengar di sini.





Para jemaah pada permulaan demonstrasi.

Kain rentang.

Ustaz Mohd nor hamzah memulakan ucapan.

Semakin ramai menyertai demonstrasi dan memegang kain rentang menentang Mubarak.



Ustaz Mohd Nor dengan ucapan yang berapi-api sebelum ketibaan dua penceramah lain.

Sebahagian daripada para pendemostran.

Rakyat daripada pelbagai lapisan umur turut bersama menyokong rakyat Mesir.


Bersama menyatakan sokongan dalam panas terik.



Berpusu-pusu mendengar ucapan demonstrasi sokongan.


Timbalan Pesuruhjaya, Ustaz Haji Abu Bakar Chik menaiki Kenderaan Pacuan empat roda yang menjadi pentas berucap.

"Kami bersama Ummat!!!"


Ustaz Abu Bakar berucap.







YB Tuan Guru Presiden menaiki pentas ketika Ustaz Abu Bakar Chik sedang berucap.

Masjid Titian Baru, Kedai Buluh menjadi saksi sokongan ummat Islam Bukit Payong terhadap usaha rakyat Mesir mengubah nasib mereka daripada pemerintahan diktator Mubarak.



Mendengar dengan khusyu' ucapan Presiden PAS yang menghuraikan kemelut yang melanda Mesir hasil daripada rakyat yang hanya mahu berubah kepada pemerintahan oleh anak bangsa sendiri tanpa menetapkan matlamat agar perubahan dilakukan mengikut ajaran Islam.

Takbir!!!




Permandangan di belakang "pentas".


Ustaz Zainal Abidin Al-Hafiz turut turun berdemonstrasi.

Jemaah dalam masjid pun memegang kain rentang untuk kebangkitan ummat Islam.



Ramai mengambil kesempatan bersalaman dengan Datuk Seri Tuan Guru selesai sahaja demonstrasi.

0 comments :

ARKIB