Saturday, November 9, 2013

Petikan : Buletin Online
 
KEMAMAN – Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut berkata, pemergian Allahyarham Ustaz Awang Jusoh merupakan satu kehilangan besar buat PAS negeri Terengganu dan PAS Kawasan Kemaman.
 
Wahid berkata tokoh yang ‘gigih seperti arwah sukar dicari ganti.
 
“Saya amat terharu dan sangat terasa kehilangan seorang sahabat, tok guru dan tokoh politik kerana arwah merupakan antara peneraju utama PAS Kawasan Kemaman.
 
mohd abdul wahidSelain merupakan ‘tok guru’ yang aktif mengajar kuliah-kuliah agama di merata tempat termasuk (sehingga ke negeri) di Pahang," katanya.
 
Beliau yang juga ADUN Wakaf Mempelam berkata, kehilangan Allahyarham tiada galang gantinya.
 
“Sesetengah orang kata patah tumbuh hilang berganti tapi bagi saya insan seperti Allyarham tiada galang gantinya.
 
“Seluruh kepimpinan PAS Terengganu mendoakan agar roh arwah ditempatkan dalam kalangan orang mukmin,” kata beliau ketika ditemui.
 
Jenazah Allahayarham yang juga mantan Exco Kerajaan Negeri merangkap Adun Chukai penggal 1999 hingga 2004, Ustaz Awang Dagang atau nama sebenarnya Awang Jusoh, di semadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Jabor Kubur, Chukai, kira kira jam 2.15 petang Sabtu, 9 November.
 
Allahyarham, 79, yang meninggal dunia kira-kira jam 11.30 Jumaat malam , selepas mengalami sesak nafas.
 
mahyudinSolat jenazah diimamkan oleh Yang DiPertua PAS Besut, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad yang merupakan menantu kepada Allahyarham.
 
Allahyarham yang juga bekas Yang Dipertua (YDP) Pas Kawasan Kemaman menghembuskan nafas akhir ketika berada di rumah isteri keduanya di Kampung Mak Chili, dekat sini, sejurus pengsan setelah secara tiba-tiba sukar bernafas.
 
Anak arwah, Mahyudin, 55, berkata, dia menerima panggilan telefon daripada ibu tirinya yang memaklumkan bapanya sukar bernafas kira-kira jam 10.30 malam lalu segera berkejar ke Kampung Mak Chili dengan menunggang motosikal.
 
“Namun ketika berada di simpang jalan Kampung Mak Chili, ummi (ibu tiri) sekali lagi menghubungi saya dan memberitahu ayah sudah tidak sedarkan diri.
 
Apabila tiba di rumah saya segera memanggil jiran dan menghubungi ambulans dan doktor sebelum doktor mengesahkan arwah sudah tiada,” katanya sebak.
 
Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad membaca doa di pusara AllahyarhamKata Mahyudin, kali terakhir dia bercakap dengan arwah ketika bapanya itu datang ke rumahnya di Kampung Injin Gergaji yang terletak bersebelahan Balai Istiqamah (tempat bapanya mengajar agama) pada jam 6 petang kelmarin iaitu beberapa jam sebelum arwah mengalami kesukaran bernafas.
 
“Waktu itu arwah makan petang bersama saya dan arwah sempat berjalan mengelilingi rumah saya dan pulang ke rumah di Kampung Mak Chili bersama ummi kira-kira jam 6.45 petang.
 
“Tiada perubahan ketara yang saya lihat pada diri arwah apatah lagi arwah kelihatan sihat dan masih kuat berjalan.
 
Bulan lepas arwah masuk wad di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu selama enam hari kerana sakit batu karang dan apendiks tapi lepas buat rawatan dia kelihatan makin pulih dan sihat,” katanya yang merupakan anak paling rapat dengan arwah.
 
Datuk Mustaffa Ali berkopiah, paling kiri ketika menziarahi jenazah Allahyarham Ustaz Awang DagangPun begitu, Mahyudin berkata, ketika dia sedang bertugas pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau, Kedah baru-baru ini arwah ada menelefon dan berpesan kepadanya agar cepat pulang ke Chukai.

“Arwah beritahu dia uzur jadi minta saya cepat balik. Itu sahaja pesan terakhir daripada arwah,” katanya selepas menyiram air di pusara bapanya.
 
Berita pemergian arwah mengejutkan ramai pihak dengan lebih 500 penduduk setempat, bekas murid dan pimpinan PAS Pusat dan PAS Terengganu.
 
Turut menziarahi jenazah Allahyarham adalah Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali, Ketua Dewan Ulama PAS Terengganu yang juga Bekas Speaker Dun, Datuk Husin Awang, Bekas YDP PAS Kemaman merangkap bekas Adun Air Putih, Ismail Harun dan YDP PAS Kemaman Ustaz Alias Abdul Hamid.

0 comments :

ARKIB