Sunday, April 21, 2013

 
Oleh : Mat Teropong
 
Alhamdulillah segala puji bagi Allah, setelah sekian lama kita menantikan tarikh bagi pilihanraya ke 13 diumumkan, SPR telah mengesahkan bahawa PRU ke 13 akan diadakan pada Sabtu 4 Mei 2013. Lebih menggembirakan kita sebagai rakyat Bukit Payong ialah keputusan PAS untuk mengekalkan Ustaz Mohd Nor Hamzah sebagai calon bagi mempertahankan kerusi Bukit Payong sekali lagi. Di sini, suka saya berkongsi pengalaman saya menemani Ustaz Mohd Nor ketika bertugas sebagai wakil rakyat.

Sepertimana yang sudah diketahui umum, calon kita, Ustaz Mohd Nor Hamzah adalah seorang wakil rakyat yang sangat komited dengan tugas-tugasnya. Amat mudah untuk didekati, tiada protokol dan sangat disenangi golongan tua dan muda. Sentiasa membantu rakyat setakat kemampuan yang beliau ada dan yang paling penting sentiasa mencurahkan ilmu agama yang beliau miliki kepada rakyat Bukit Payong sebagai memenuhi tanggung jawab sebagai “ustaz” kepada manusia dan Allah.

Kesungguhan beliau dalam menjaga kebajikan rakyat Bukit Payong terbukti apabila sentiasa bersegera menziarahi dan membantu mereka-mereka yang kurang bernasib baik jika beliau berada di Bukit Payong atau berdekatan. Dan jika sekiranya beliau berada di luar kawasan, maka beliau akan segera menjenguk bertanya khabar atau menghulurkan bantuan apabila pulang. Beliau tidak hanya duduk menanti aduan masalah datang kepadanya, tetapi berusaha keluar melihat sendiri masalah-masalah yang dihadapi penduduk dengan bantuan ahli dari cawangan-cawangan PAS yang ada. Walaupun dinafikan  peruntukan RM2 juta dari kerajaan negeri sebagai wakil rakyat yang sah, dipilih oleh rakyat, itu tidak menghalang beliau untuk berusaha mencari sumber kewangan bagi membantu rakyat Bukit Payong.

Oleh itu, setiap bulan, beliau terpaksa keluar dari Bukit Payong selama beberapa hari bagi memenuhi jemputan kuliah-kuliah atau ceramah-ceramah di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dengan tujuan mengutip sedikit dana dari dermawan-dermawan di sana bagi mengisi tabung yang ditubuhkan MTD iaitu Tabung Rakyat Sejahtera yang ianya diperuntukkan khas bagi rakyat Bukit Payong. Terkadang Ustaz Mohd Nor akan membawa barang jualan sebagai salah satu cara mencari dana untuk tabung rakyat. Dengan tidur yang tidak cukup hampir setiap hari, menyebabkan beliau pernah menghadapi tekanan darah rendah. Namun Alhamdulillah ia tidak menjejaskan kesihatannya secara kritikal dan meskipun dalam keadaan sebegitu, beliau masih sanggup turun melihat keadaan rakyat akibat banjir akhir tahun lepas. Kerana tugasan, beliau teruskan demi tanggungjawab beliau kepada rakyat.

Sebagaimana wakil rakyat PAS yang lain, pendapatan beliau sebagai wakil rakyat, tidaklah sentiasa penuh kerana terpaksa dikeluarkan bagi membantu rakyat yang memerlukan dan juga potongan wajib bulanan diberikan kepada jemaah. Inilah antara pengorbanan kewangan yang telah beliau jalankan. Tetapi apa yang menarik perhatian saya, apabila beliau membawa pulang sumbangan untuk diagih-agihkan seperti sumbangan ramadhan, hari raya dan sebagainya, beliau akan mengumumkan bahawa sumbangan itu bukanlah hak beliau, tetapi beliau hanyalah mengagihkan sumbangan itu. Lebih membuatkan beliau dilihat sebagai seorang yang besar jiwanya apabila beliau mengagihkan bantuan tersebut tanpa menanyakan parti manakah penerima itu. Ini satu sikap sedar diri yang patut dicontohi oleh mana-mana pemimpin bahawa jangan mengaku kalau itu bukan harta kamu apatah lagi kemudiannya membuat ugutan kepada penerima untuk menyokongnya.

Dalam ketika sibuk dengan urusan rakyat pada siang hari, beliau pada malam harinya pula akan sibuk dengan jadual mengajar kitab-kitab agama di surau dan masjid di sekitar Bukit Payong yang kesemuanya ada lebih kurang 24 buah masjid dan surau secara bergilir-gilir. Ini semua dilakukan tidak lain kerana amanah yang akan beliau jawab di hadapan Allah nanti diatas kuasa dan ilmu yang beliau miliki. Alhamdulillah isteri beliau, Ustazah Zainon juga seorang lulusan al-Azhar, turut mengajar muslimat-muslimat di Bukit Payong. Saya melihat disini besarnya nikmat dari Allah kepada penduduk Bukit Payong apabila sentiasa disirami dengan ilmu agama apatah lagi ia datang dari pemimpin mereka. Ini semua belum dikira perihal Ustaz Mohd Nor yang selalu dipanggil untuk menguruskan jenazah, menjadi ketua bacaan doa selamat, majlis tahlil dan lain-lain majlis keagamaan oleh penduduk Bukit Payong.

Tidak dapat dinafikan sebagai seorang manusia biasa, beliau juga mempunyai kelemahan, akan tetapi ianya bukanlah kelemahan yang tidak bermoral seperti membahagi-bahagikan projek, atau tanah secara tidak betul, pecah amanah atau jenayah-jenayah yang lain. Kelemahan beliau adalah kelemahan manusia secara semulajadi. Walaupun begitu, susah payah dan usaha yang telah beliau lakukan untuk rakyat Bukit Payong, beliau tetap juga difitnah sebagai wakil rakyat yang tidak menunaikan amanah, hanya tahu ceramah malam hari, bila siang, tidur oleh mereka-mereka yang tidak tahu susah payah beliau sebagai wakil rakyat. Ternyata fitnah-fitnah insyaAllah itu tidak akan menjejaskan peribadi beliau. Bahkan beliau memaafkan penfitnah-penfitnah itu. Maka segala kekurangan dan kelemahan beliau itu harap dapat difahami dan dimaafkan dengan catatan ini. Oleh itu sekiranya kita mahukan pentadbiran yang lebih baik, cekap dan telus, pastikan anda memilih semua calon Pakatan Rakyat dalam PRU nanti agar kita dapat menguasai negeri dan pusat.

Dengan sokongan padu tidak berbelah bagi dari keluarga beliau, seluruh kepimpinan MTD, cawangan-cawangan, penduduk kampong, rakan-rakan serta tawakkal kepada Allah dalam tugasan beliau, saya melihat beliau melaksanakan tanggungjawab beliau. Dengan sedikit pengalaman yang saya rasa patut dikongsikan bersama sepanjang perkenalan dengan Ustaz Mohd Nor ini, rakyat Bukit Payong yang masih belum mengenali Ustaz Mohd Nor, terutama yang baru pertama kali akan membuang undi, ataupun mereka yang mendengar fitnah mahupun pembuat fitnah, tahu akan jerih payah sebenar Ustaz Mohd Nor yang telahpun pada penggal lepas, berusaha sedaya upaya bagi memenuhi tanggungjawab dunia dan akhirat bagi rakyat Bukit Payong walaupun dipenuhi kekangan dan kesulitan. Undilah calon N18 Bukit Payong : MOHD NOR HAMZAH

0 comments :

ARKIB