Wednesday, February 26, 2014


Satu program yang dinamakan “Nadwah Ulamak” anjuran Dewan Ulamak PAS Terengganu (DUPT) telah diadakan di Markas Tarbiyyah PAS Kawasan Kuala Terengganu, Kuala Ibai baru-baru ini.
Program yang bertujuan untuk menyatukan kefahaman jemaah PAS terutama pimpinan kawasan dan negeri itu dalam hal berkaitan dengan isu-isu jemaah, politik, dakwah, tarbiyyah dan lain-lain agar memahaminya.
Bagi mencapai matlamat program itu, satu kertas kerja tulisan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan telah dibentangkan oleh beliau sendiri.
Beliau memilih untuk mengupas isu bertajuk “Tahaluf Siyasi – Batas-Batas Hubungan Dengan Ghair al-Muslimin Dalam Kepercayaan Agama Dan Budaya”.
Program yang berjalan kira-kira tiga jam setengah itu dihadiri lebih 300 orang peserta yang terdiri dari kepimpinan PAS pelbagai peringkat bagi kawasan-kawasan dan dewan-dewan.
Peserta dihidangkan dengan kupasan secara ilmiah oleh Presiden berkenaan erti kata sebenar tentang tahaluf siyasi.
Dalam pembentangannya, Presiden menjelaskan penggunaan Ghair al-Muslimin digunakan bagi mengembalikan istilah al-Quran yang mana kita sekrang ini sudah terlalu lama menggunakan istilah moden.
Beliau menjelaskan, tahaluf siyasi adalah titik persamaan antara Islam dan bukan Islam yang zahir sahaja tanpa melibatkan aqidah.
“Tahaluf Siyasi adalah adalah pendekatan memperkenalkan Islam kepada bukan Islam melalui titik persamaan yang zahir wlaupun berbeza aqidah dan matlamat, kearah memperlihatkan kebaikan Islam dan kenal Islam.
Wajib muwajahah silmiyyah (berhadap secara damai), dahulukan konsep damai walaupun dalam perang dan apatah lagi ketika keadaan damai,” terang beliau sambil menukilkan ayat 61-63 dari surah al-Anfal.
Menyentuh soal wala’ (ketaatan) dalam tahaluf siyasi, beliau menjelaskan tiada wala’ kepada tahaluf siyasi, cuma kerjasama ataupun persefahaman sahaja kerana wala’ hanyalah kepada pimpinan jemaah sahaja.
Pendekatan yang disarankan kepada pendakwah-pendakwah adalah secara menerang dan bukannya menyerang agar maklumat-maklumat daripada dakwah itu mudah memasuki hati-hati bukan Islam.
Tahaluf siyasi ini tidak seharusnya dilihat dari sudut politik semata-mata malah lebih jauh daripada itu, ialah berdakwah kepada bukan Islam bagi mengajak mereka agar memeluk Islam.
Antara batas-batas yang digariskan pula dalam persefahaman dengan bukan Islam ini pula ialah seperti iman dan kufur, hala dan haram, hak mengamalkan ritual keagamaan dan budaya kaum masing-masing.
Kekhilafan tentang bolehnya tahaluf siyasi ini serta beberapa perkara yang melibatkan hal-hal teknikal, mestilah ditangani oleh mereka-yang ahli dalam fiqah ini dan bukannya orang awam yang tidak mendalam kefahaman mereka.
Pada dasarnya dengan tahluf siyasi yang betul, masyarakat madani boleh dibentuk di negara ini dan akan memberikan lebih keyakinan terhdap Islam iaitu menjadi agama fitrah kepada semua manusia.
Majlis diakhiri dengan soal jawab peserta dengan Dato’ Seri Tuan Guru Presiden berkaitan dengan isu-isu daripada kertas kerja serta juga yang berkaitan dengan hal ehwal semasa.

0 comments :

ARKIB