Wednesday, August 8, 2012

1- Saya tidak merasa pelik, apabila membaca dan mendengar daripada media tentang seorang pelajar meminta maaf daripada Menteri Besar Terengganu setelah beliau menjadi mangsa kezaliman UMNO dalam penamatan pinjaman Yayasan Terengganu di Mesir. Penamatan itu berpunca daripada sikap kebencian UMNO terhadap himpunan BERSIH. Pelajar ini bersama 8 pelajar lain ditamatkan pinjaman kerana memakai baju BERSIH. Pemohonan maaf pelajar tersebut tidak akan mengubah keputusan Mahkamah bahawa BERSIH tidak salah, tidak ganas dan tidak haram. Bahkan kerajaan UMNO terus menghina keputusan ini, apabila menganggap himpunan BERSIH adalah ganas, salah, haram dan berniat untuk menggulingkan kerajaan. Sikap mulia pelajar BERSIH ini untuk meminta maaf, walaupun dia tidak melakukan apa-apa jenayah kepada kerajaan UMNO sewajarnya dicontohi oleh Menteri Besar dan kerajaan UMNO yang memang melakukan kesalahan kepada jutaan penyokong BERSIH.




2- Dewan Pemuda PAS Terengganu dan pemuda PAS kawasan-kawasan berusaha untuk membantu 9 pelajar tersebut bagi menyahut sabda Rasulullah :

Kami telah melancarkan Tabung Bantuan 9 Pelajar tersebut untuk mengumpulkan sumbangan daripada ahli-ahli PAS untuk meringankan beban yang dipikul oleh 9 pelajar tersebut dan keluarga mereka. Mungkin kami tidak dapat mengumpul jumlah yang besar tetapi kami telah sampaikan sumbangan tersebut kepada keluarga 9 pelajar dalam beberapa majlis. Seperti yang telah dijelaskan oleh setiausaha DPPNT, Saudara Zaidan Abdullah sumbangan yang telah dihulurkan oleh PAS, dalam Buletin Online, semua keluarga pelajar boleh menjadi saksi tentang kebenaran majlis penyampaian sumbangan tersebut. Kami tidak menyampaikan sumbangan tersebut secara terus kepada 9 pelajar tersebut kerana 2 perkara :

i. Kami bimbang tentang masa depan 9 pelajar tersebut yang akan terdedah dengan tekanan yang lebih berat samada dalam tempoh pengajian atau peluang kerja kerana UMNO memang bersifat jahat dan menyimpan dendam kesumat, jika 9 pelajar tersebut mempunyai hubungan dengan PAS.

ii. Kami berhubung terus dengan keluarga 9 pelajar tersebut kerana mudah untuk dihubungi dan menggembirakan mereka dengan keprihatinan kami. Di samping itu, kami menganggap keluarga mereka tidak mudah dan tidak terdedah dengan ugutan dan tekanan daripada kerajaan UMNO di masa depan.

Oleh itu, kami mengharapkan semua keluarga mesti memaklumkan sumbangan PAS kepada anak-anak mereka agaranak-anak dan masyarakat tidak tersalah kata-kata dan tersilap bicara yang memburukkan suasana dan mendedahkan kepada fitnah terhadap pihak lain.

3- Kami tidak terperanjat terhadap kehadiran seorang pelajar ke pejabat Menteri Besar untuk memohon maaf kerana kami bukan sahaja mendesak kerajaan UMNO supaya mengembalikan semula pinjaman mereka tapi sentiasa menyarankan agar mereka membuat rayuan kepada pihak kerajaan. Tapi kerajaan terus mempolitikkan isu ini untuk membutakan minda dan mengugut pelajar agar tidak merdeka dalam berfikir dan bebas dalam bersuara. Oleh itu, kami mendesakkan kerajaan agar mengembalikan semula pinjaman kepada pelajar tersebut dan 8 orang rakan yang lain. Cukuplah kerajaan UMNO menyusahkan dan mendiskriminasikan hak-hak mereka, di samping Menteri Besar dan kerajaan UMNO membelai dengan manja haiwan-haiwan di Mini Zoo Bukit Takal yang telah membelanjakan jutaan wang rakyat.

0 comments :

ARKIB