Monday, October 17, 2011

Marang : Seperti meludah ke langit, akhirnya terkena muka sendiri. Begitulah ungkapan yang sangat sesuai bagi menggambarkan keadaan Umno sekarang ini.

Pada satu ketika mereka dengan lantangnya mewar-warkan bahawa PAS berada di bawah telunjuk DAP dalam soal pemerintahan.

Akan tetapi dengan pengakuan dari bos besar mereka sendiri yang mereka tidak akan menuntut kerusi Ketua Menteri di Pulau Pinang menjelaskan segala-galanya.

Mengulas isu ini, Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah, hal ini tidak sepatutnya berlaku keatas Umno yang mendakwa mereka adalah parti yang memperjuangkan nasib melayu.

"Dengan mempunyai kerusi majoriti, adalah tidak munasabah yang kerusi Ketua Menteri diserahkan kepada Gerakan. Bukankah ini duduk dibawah telunjuk Gerakan?

Umno kena bertanding semua kerusi di Pulau Pinang, barulah dapat mereka pegang kerusi Ketua Menteri," katanya sinis.

Semalam dalam beberapa laporan dari portal online, Najib didalam ucapan perasmian persidangan nasional parti GERAKAN dilaporkan berkata yang Umno tidak akan menuntut kerusi Ketua Menteri.

Beliau menyatakan bahawa hal itu telah dipersetujui secara prinsip oleh Ketua Perhubungan Umno Pulau Pinang.

Namun kenyataan beliau itu dilihat bertentangan dengan hasrat beberapa pimpinan Umno negeri itu tidak lama dahulu yang mahu semua kerusi Gerakan yang kalah, diserahkan kepada Umno dalam pilihanraya akan datang.

Akan tetapi cadangan pimpinan Umno Pulau Pinang itu kelihatannya seperti hanya untuk mencari publisiti murahan sahaja bagi mendapatkan sokongan orang melayu.

"Jadi apabila kalah, Umno mula bermain dengan isu perkauman. Untuk memperlihatkan yang mereka juara memperjuangkan kaum melayu. Sedangkan semua itu dibelakang kita, berlaku sebaliknya.

Rakyat semua sepatutnya tidak tertipu dengan permainan Umno ini. Itulah sebabnya PAS mesti ganti Umno demi kesejahteraan rakyat semua," ujarnya lagi.

0 comments :

ARKIB