Bismillahir Rahmaanir Rahiim
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS) amat wajar dimansuhkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan
bukan sekadar untuk dikaji semula. Walaupun PBS bertujuan bagi mengimbangi
pemarkahan secara fizikal dan mental iaitu bagi menilai IQ dan EQ iaitu sistem
penilaian yang tidak berasaskan peperiksaan sahaja ataupun seperti yang
dinyatakan oleh KPM, PBS ini adalah bentuk pendidikan holistik, namun
perlaksanaannya yang begitu tunggang langgang dilihat sebagai satu kegagalan
dalam perlaksanaan sistem PBS ini.
Paling bermasalah adalah sistem
perekodan butiran ataupun pencapaian pelajar yang menjadi antara punca utama
beban yang tidak sepatutnya dikenakan ke atas guru-guru. Ada yang terpaksa
memasukkan data pada lewat malam, ada juga juga yang terpaksa bangun awal pagi
semata-mata kerana ini. Keadaan ini sudah pasti akan menjejaskan kualiti rehat
yang diperlukan oleh guru-guru, terutama bagi yang telah berkeluarga, bertambah
lagi jika guru itu sudah mempunyai anak. Itu belum dikira jika pasangan guru
itu tinggal berjauhan kerana lokasi sekolah (yang kadang-kadang sengaja
dipisahkan kerana alasan politik).
Banyak lagi keburukan ataupun
perkara yang menyusahkan terutama yang akan terbeban keatas guru-guru dan juga
ketidakadilan permarkahan kepada pelajar-pelajar yang didedahkan diatas
perlaksanaan PBS ini. Antara yang lain ialah permarkahan yang tanpa rujukan
piawai oleh guru-guru, tiadanya projek perintis tetapi perlaksanaannya terus ke
seluruh negara, perbezaan soalan bagi mencapai “Band” dan setelah tiga tahun,
penyeragaman masih gagal dilakukan oleh kementerian. Kesusahan juga timbul
kepada ibu bapa yang tinggal di pendalaman bagi mengakses internet dan masalah
berganda bagi mereka yang tidak tahu menggunakan komputer.
Janji penambahbaikan oleh
kedua-dua menteri pelajaran ditabur secukup rasa bagi menyedapkan hati pihak
yang menolak perlaksanaan PBS kerana menyusahkan ini. Janji pertama oleh Menteri
Pelajaran II Dato’ seri Idris Jusoh pada 10 September 2013 di Shah Alam dalam
Program Bicara Minda bagi penambahbaikan PBS berlalu bersama angin. Kemudiannya
datang lagi janji baru oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri
Pelajaran I Tan Sri Muhyiddin Yassin beberapa hari lalu untuk mengangguhkan
perlaksanaan PBS sehingga masalah-masalah yang ada diselesaikan.
Saya melihat PBS ini juga dilihat
sebagai makmal ujikaji yang mana pelajar-pelajarnya menjadi bahan ujikaji
manakala guru-guru pula menjadi robot di dalam makmal. Seharusnya kita sedar
bahawa bayak perancangan yang dibuat oleh kerajaan, tidak menepati aspirasi
rakyat, tetapi “trial and error” yang mana menjadi mangsa adalah rakyat
terbanyak samada dalam bentuk kerahan tenaga mahupun kerahan wang iaitu
pembaziran wang rakyat.
Terbukti bukan sahaja guru-guru
yang membantah, malahan Profesor DiRaja Engku Aziz sendiri menggambarkan
kejahatan “tangan-tangan gatal” yang jelas menganggu, menyebabkan sistem pendidikan
negara menjadi caca marba. Lebih dari itu beban yang ditambah dengan sengaja
keatas guru-guru ini dikhuatiri adalah kerana projek-projek yang disediakan
oleh kroni bagi mengisi kantung masing-masing dan bukannya ikhlas kerana untuk
menaikkan prestasi pelajar-pelajar. Ayuh guru-guru, anda semua bukan golongan
yang boleh dipergunakan oleh kelompok-kelompok yang mempunyai agenda mereka
tersendiri. Anda adalah pendidik, yang mendidik anak bangsa, saya menyeru
kepada semua warga guru agar menyatakan sikap anda semua.
YB Ustaz Mohd Nor Hamzah
Ketua Penerangan Pas Terengganu
15 Rabi’ul Akhir 1435 bersamaan
15 Februari 2014
0 comments :
Post a Comment