Wednesday, December 25, 2013


Satu kem yang dinamakan Kem Adam dan Hawa (KEMAH) peringkat kawasan Marang telah diadakan di Madrasah Darul Iman baru-baru ini sempena musim cuti sekolah akhir tahun.
Program yang mensasarkan anak-anak muda berumur antara 13 hingga 20 tahun itu berlangsung selama tiga hari.
Program itu telah dirasmikan oleh Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang.
Seramai 280 perserta telah menyertai kem ini yang julung-julung kalinya dianjurkan oleh Jabatan Pembangunan Remaja dan Ameerah Marang dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang, melebihi sasaran seramai 200 orang.
Antara program yang dijalankan ialah program keagamaan seperti qiyamullail, solat berjemaah dan disertakan dengan program riadah bagi memberikan keseimbangan penekanan dunia dan akhirat.
YB Ustaz Mohd Nor Hamzah telah diberi penghormatan bagi menyempurnakan majlis penutupan program sekaligus memberikan amanat kepada peserta.

Antara amanat yang disentuh ialah beliau mengajak semua peserta mencintai Allah dan rasul dengan sepenuh rasa cinta yang sebenar-benarnya.
Beliau memberi contoh bagaimana kecintaan sahabat-sahabat rasulullah s.a.w yang sampai kepada satu keadaan, sanggup menukar nyawa mereka agar rasulullah selamat dan terpelihara.
Sambil menceritakan kisah yang terkenal yang juga kebetulan terjadi dalam bulan Safar iaitu Birr Maunah yang telah mengorbankan enam orang sahabat rasulullah s.a.w kerana mencintai rasulullah.
Kisah menyayat hati yang berlaku itu adalah kerana ketidaksanggupan sahabat menukar tempat mereka yang diugut bunuh dan hanya akan selamat apabila sanggup menyerahkan rasulullah s.a.w.
Akhirnya mereka mati dihujung pedang musyrikin Quraisy dalam keadaan kecintaan yang memuncak kepada rasulullah.
“Begitulah hal keadaan yang sepatutnya kita sebagai umat Islam mencintai rasulullah dengan sepenuh hati.
Kita akan mendapat syafaat apabila kita benar-benar kasih dan sayang kepada rasulullah,” pesan beliau mengakhiri ucapannya.
Manakala dalam respon kepada pencapaian program, Pengarah Program Ustaz Bunyamin berkata kem ini mendapat sambutan yang baik sekali dari ibu bapa dan kebanyakan peserta memberi jawapan akan menyertainya lagi jika berpeluang.
Ditanya adakah kem ini akan diadakan setiap kali musim cuti sekolah, beliau menjawab ianya akan dipertimbangkan tetapi setakat ini program ini hanya untuk cuti sekolah akhir tahun.

0 comments :

ARKIB