Saturday, August 31, 2013

Bismillahir Rahmaanir Rahiim

Alhamdulillah dan selawat dan salam ke atas junjungan Nabi kita Muhammad s.a.w, keluarga baginda serta para sahabat r.a. Kita panjatkan kesyukuran kepada Allah yang telah menganugerahkan nikmat Islam dan hidayah untuk kita mengharungi zaman yang dipenuhi dengan fitnah akhir zaman. Rasulullah s.a.w telah bersabda :
“Akan berlaku fitnah yang banyak seperti suasana kegelapan malam yang dahsyat”
Sabda baginda lagi :
“Sesungguhnya tanda-tanda hampir kiamat bahawa ilmu akan berkurangan, kejahilan berleluasa, fitnah akan zahir dan banyaknya ‘al-Haraj’. Sahabat bertanya apakah itu al-Haraj?, rasulullah menjawab pembunuhan, pembunuhan.
Apabila menjelang 31 Ogos, kita akan mendengar laungan Merdeka! Merdeka! Tapi kita lupa erti kemerdekaan yang sebenarnya. Diwaktu seluruh pemuda di dunia Islam bangkt menuntut kemerdekaan dari pemerintah mereka, ramai pemuda di negara kita cuba dijajah minda dan hati oleh Umno dengan pemikiran lapuk yang berteraskan sekularisme dan pragmatisme. Kerajaan Umno BN terus berusaha menguasai nafsu anak muda dengan agenda hiburan yang melalaikan dan program yang jauh dari menepati nilai-nilai dalam Islam.
Anak-anak muda mesti ingat bahawa sejarah kemerdekaan bukan dicipta reka oleh Umno, tetapi ramai pejuang-pejuang kemerdekaan yang bersemangat anak muda dari pelbagai parti dan pertubuhan menentang segala penjajahan barat, ketika mana Umno menjadi proksi dan perkakas kepada penjajah ketika itu.
Saya mengajak anak muda mengingati sejarah kemerdekaan dengan pengertian yang disebut oleh Rabi’e bin Amir : “Sesungguhnya Allah membangkitkan kita untuk mengeluarkan manusia dari perhambaan sesama manusia kepada perhambaan hanya kepada Allah, daripada kezaliman anutan-anutan kepada keadilan Islam dan dari kesempitan dunia kepada keluasannya.” Oleh itu anak muda mesti bangkit memerdekakan diri dan rakyat dari penjajahan minda dan kehidupan oleh pihak berkuasa kepada kebebsan hak-hak kemanusiaan dan Islam.
Saya merayu kepada anak-anak muda agar jangan mengisikan kemerdekaan ini dengan kemaksiatan, penzinaan dan kejahatan. Musuh Islam bergembira melihat anak muda Islam rosak dan lalai, ketika mereka boleh memperkasakan penguasaan mereka untuk membolot kekayaan rakyat dan melakukan kezaliman. Cukuplah kita penuhi paparan kehidupan dengan jenayah, gejala sosial dan penyakit masyarakat kerana kita anak muda Islam yang mempunyai kemuliaan dan maruah. Wallahua'lam

0 comments :

ARKIB