Saturday, September 1, 2012

Bismillah
Kenyataan Mahathir mutakhir ini jangan dianggap bodoh dan nyanyuk kerana beliau tokoh sanjungan dan pujaan segolongan penyokong yang taksub kepada UMNO. Segala pandangan dan ucapan Mahathir akan dianggap benar dan kata-kata mutiara oleh pemuja setia Mahathir. Mahathir bagaikan masih berjawatan Perdana Menteri Malaysia dan Presiden UMNO kerana Dato Sri Najib Tun Razab tidak dapat mengawal Mahathir dan kroninya untuk menguasai politik UMNO dan ekonomi Negara , walaupun beliau pernah melepaskan jawatan dengan iringan kesayuan oleh penyokong-penyokongnya. Dato Sri Najib Tun Razak tidak akan sekali-kali berani menidakkan dan menafikan serta memberi kritikan terhadap segala kenyataan Mahathir. Jasa mahathir sangat besar buat Dato Sri Najib Tun Razak kerana menjatuh dan memalukan Pak Lah, walaupun Pak Lah seolah-olah tidak mempunyai maruah dan harga diri untuk mempertahankan dirinya.

Kesian Pak Lah kerana dihina oleh Mahathir yang mahu terus berkuasa dan mengawal UMNO dan kepimpinannya. Ketika itu ada benarnya pada mahathir, ketika menjatuhkan Pak lah kerana Pak Lah lemah dan tidak berupaya memimpin UMNO. Tapi Mahathir salah kerana memalu dan menghina sahabat setianya. Mungkin ada benarnya dalam politik UMNO, sahabat boleh dihina untuk kepentingan politik. Mahathir memang benar dalam merealisasikan politik syaitan dalam UMNO dan kepentingannya. Ada benar, Mahathir mempertahankan syaitan kerana beliau mengakui pimpinan UMNO adalah syaitan dan UMNO adalah parti syaitan. Mungkin juga beliau adalah salah satu syaitan yang pernah dipuja dan dipilih.

Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa “lebih baik (memilih) syaitan yang anda kenali dari malaikat yang anda tidak kenal” membawa pengertian lebih baik mengundi“syaitan yang dikenali dalam BN” dari mengundi “Malaikat yang belum pasti dalam Pakatan Rakyat”. Mungkin tafsiran itu benar atau salah, hanya Allah yang mengetahui. Tapi perbandingan syaitan itu lebih baik daripada malaikat memang salah dan boleh menjejaskan rukun iman. Syaitan memang jahat dan malaikat memang baik. Kalau Mahathir menganggap syaitan itu adalah UMNO dan pimpinannya, ada benarnya kerana sikap dan perangai. Allah yang sangat mengenali syaitan telah menyatakan sifat dan sikapnya dalam Al-Quraan.

Syaitan memiliki beberapa ciri yang menjadikan insan mukmin sangat mengenalinya. Antara ciri-cirinya ialah :

PERTAMA : Syaitan sangat hampir dengan manusia.

عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ حُيَيٍّ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُعْتَكِفًا فَأَتَيْتُهُ أَزُورُهُ لَيْلًا فَحَدَّثْتُهُ ثُمَّ قُمْتُ فَانْقَلَبْتُ فَقَامَ مَعِي لِيَقْلِبَنِي وَكَانَ مَسْكَنُهَا فِي دَارِ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ فَمَرَّ رَجُلَانِ مِنْ الْأَنْصَارِ فَلَمَّا رَأَيَا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَسْرَعَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى رِسْلِكُمَا إِنَّهَا صَفِيَّةُ بِنْتُ حُيَيٍّ فَقَالَا سُبْحَانَ اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنْ الْإِنْسَانِ مَجْرَى الدَّمِ وَإِنِّي خَشِيتُ أَنْ يَقْذِفَ فِي قُلُوبِكُمَا سُوءًا أَوْ قَالَ شَيْئًا ) متفق عليه ،

Daripada Sofiyyah binti Huyai berkata : Adalah Rasulullah sedang beriktikaf, maka aku datang menziarahi bagindapada satu malam untuk bercakap dengannya. Kemudian aku pun bangun dan beredar. Maka Rasulullah pun bangun bersamanya untuk mengiringinya sedg tempat tinggalnya di rumah Usamah bin Zaid. Tiba-tiba lalu dua lelaki Ansar dan keduanya melihat baginda serta berjalan dengan cepat. Tiba-tiba Nabi bersabda : Tunggu ! Sesngguhnya perempuan ini adalah Sofiyyah binti Huyai. Dua lelalaki berkata : Subhanallah ! Wahai rasulullah ! . rasulullah bersabda : Sesungguhnya syaitan menyusur dalam darah manusia dan aku bimbang bahawa dicampakkan sesuatu yang buruk dalam hati kamu.”

KEDUA : Syaitan akan menemani setiap orang untuk merosakkannya.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ (مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِينُهُ مِنْ الْجِنِّ وَقَرِينُهُ مِنْ الْمَلَائِكَةِ قَالُوا وَإِيَّاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ وَإِيَّايَ إِلَّا أَنَّ اللَّهَ أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلَا يَأْمُرُنِي إِلَّا بِخَيْرٍ ) رواه مسلم رواه مسلم وغيره

Daripada Abdullah bin mas’ud berkata, rasulullah bersabda : Tiada seorang pun dari kalangan kamu melainkan disertai bersamanya teman daripada jin dan teman dari malaikat. Para sahabat bertanya : Dan engkau juga ? Wahai Rasulullah ! rasulullah menjawab : Ya melainkan Allah telah menolongku untuk menghadapinya, maka dia telah Islam. Dia tidak menyuruhku melainkan kebaikan.”
Syaitan yang berteman dan berjaya merosakkan manusia akan berlepas diri daripada kesesatan manusia sebagaimana Firman Allah dalam surah Qaf, ayat 27 :
27. (semasa ia dihumbankan ke Dalam neraka Jahannam, ia mendakwa Bahawa Syaitanlah Yang menjadikan Dia sesat; pada saat itu) Syaitan Yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: "Wahai Tuhan kami, Aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya Dia sendiri berada di Dalam kesesatan Yang jauh terpesong".

KETIGA : Syaitan akan mengeluarkan manusia daripada nikmat ketaatan kepada Allah kepada kecelakaan penderhakaan kepada Allah. Allah telah mendedahkan hakikat perangai syaitan ini dengan firmannya dalam surah Taha, ayat 117 :
117. Maka, Kami berfirman: "Wahai Adam Sesungguhnya Iblis ini musuh bagimu dan bagi isterimu; oleh itu, janganlah ia menyebabkan kamu berdua keluar dari syurga, kerana Dengan Yang demikian Engkau (dan isterimu) akan menderita.
KEEMPAT : Memilih dan mengikuti syaitan akan menuju kebinasaan dan neraka. Firman Allah dalam surah Al-Hajj, ayat 3-4 :
3. Dan ada di antara manusia yang membantah perkara-perkara yang berhubung Dengan Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan ia menurut tiap-tiap Syaitan yang telah sebati Dengan kejahatan.

4. Yang telah ditetapkan kepada (tiap-tiap) Syaitan itu, Bahawa sesiapa Yang berketuakan Dia, maka Sesungguhnya ia akan menyesatkannya dan memimpinnya kepada azab neraka.
KELIMA : Syaitan memiliki pengikut dan pendokong dalam satu parti yang bergelar Parti Syaitan. Firman Allah dalam surah al-Mujadilah, ayat 19 :
19. Syaitan telah Menguasai dan mempengaruhi mereka, sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati (ajaran dan amaran) Allah; mereka itulah parti syaitan. Ketahuilah! Bahawa parti Syaitan itu sebenarnya orang-orang yang rugi.
KEENAM : Syaitan akan menakut-nakutkan dan mengugut manusia dengan kemiskinan, kerugian daripada kemewahan dunia serta melupakan segala kenikmatan adalah kurniaan Allah. Firman Allah yang mendedahkan sikap ini dalam surah al-Baqarah, ayat 268 :
268. Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu Dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan Yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadanya serta kelebihan kurniaNya. dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa meliputi pengetahuanNya.

Syaitan juga menakutkan manusia dengan kejahatan dan kerakusan pendokong-pendokong dan auliya’ syaitan supaya manusia jangan menentang dan terus memilih syaitan sebagaimana firman Allah dalam surah Ali Imran, ayat 175 :
175. Sesungguhnya (pembawa berita) Yang demikian itu ialah Syaitan Yang (bertujuan) menakut-nakutkan (kamu terhadap) pengikut-pengikutnya. oleh itu, janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan perintahKu), jika betul kamu orang-orang yang beriman.
KETUJUH : Syaitan mahu menyemarakkan permusuhan dan kebencian antara manusia dengan agenda jahat dan perbuatan dosa. Syaitan akan terus menaja dan menjaja arak, perjudian dan segala program yang menjauhkan manusia daripada mengingati Allah. Firman Allah dalam surah al-maidah, ayat 91 :
91. Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu Dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara Yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?
KELAPAN : Syaitan gagal menguasai golongan yang ikhlas dan baik. Syaitan bukan pilihan untuk golongan yang ikhlas dan jujur dengan keimanan dan perjuangan Islam. Firman Allah dalam surah al-Hijr, ayat 39 – 42 :
39. Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) Demi Sesungguhnya Aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan Aku akan menyesatkan mereka semuanya,
40. "Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik".
41. Allah berfirman: "Inilah satu jalan yang lurus, yang tetap Aku memeliharanya.
42. "Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang Kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang Yang sesat (dengan pilihannya sendiri).
KESEMBILAN : Syaitan adalah musuh manusia. Allah menyuruh manusia menjadikan syaitan musuh, bukan pilihan dan bukan terbaik. Firman Allah dalah surah Fathir, ayat 6
6. Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka Jadikanlah Dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya Dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.
KESEPULUH : Syaitan akan menghancurkan seseorang yang meminta bantuan daripada syaitan bahkan syaitan akan membuatkan dia akan hidup sia-sia di dunia dan binasa di akhirat. Firman Allah dalam surah Al-Jin, ayat 6 :
6. `Dan Bahawa Sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya Dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin (syaitan), kerana Dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.
KESEBELAS : Allah menyuruh kita memohon perlindungan daripada kejahatan dan godaan syaitan. Firman Allah dalam surah al-A’raf, ayat 200 – 201:
200. Dan jika Engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.

201. Sesungguhnya orang-orang Yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka Dengan itu mereka nampak (jalan Yang benar).
Pelik bin ajaib, Mahathir kata pilih syaitan lebih baik tapi Allah kata syaitan jahat dan jangan pilih. Mahathir pertahan UMNO supaya terus pilih UMNO, walaupun UMNO seperti syaitan tapi Allah melarang memilih sesiapa yang berwajah syaitan. Lagi pelik, seluruh penyokong UMNO tidak terasa apa-apa dan mendiamkan diri kerana membenarkan kata-kata Mahathir. Mana mufti-mufti dan ulama UMNO dalam menjawab dan memperbetulkan kenyataan yang sesat ini, atau memang ulama UMNO membenarkan juga kata-kata Mahathir ini. Terserah kepada rakyat sama ada mahu membenarkan kata-kata Mahathir atau menafikannya. Pilih UMNO dalam PRU 13 bererti membenarkan kata-kata Mahathir tapi jika rakyat tolak UMNO dalam PRU 13 bererti UMNO bukan pilihan lagi dan Mahathir memang salah. Firman Allah dalam surah al-Ana’am, ayat 112 m- 114 :
112. Dan Demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya Yang lain kata-kata dusta Yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. oleh itu, biarkanlah mereka dan apa Yang mereka ada-adakan (dari perbuatan Yang kufur dan dusta) itu.

113. Dan juga supaya hati orang-orang Yang tidak beriman kepada hari akhirat cenderung kepada bisikan itu, dan supaya disetujui oleh mereka, dan juga supaya mereka (terus) melakukan apa Yang mereka lakukan itu.

114. (Katakanlah Wahai Muhammad): "Patutkah Aku (terpedaya Dengan kata-kata dusta syaitan-syaitan itu sehingga aku) hendak mencari hakim selain dari Allah, padahal Dia lah Yang menurunkan kepada kamu Kitab Al-Quran Yang jelas nyata kandungannya satu persatu (tentang Yang benar dan Yang salah)?" dan orang-orang Yang Kami berikan kitab, mengetahui Bahawa Al-Quran itu adalah diturunkan dari Tuhanmu Dengan sebenar-benarnya. oleh itu, jangan sekali-kali Engkau menjadi (salah seorang) dari golongan Yang ragu-ragu.
Wallahu a'lam

0 comments :

ARKIB