Wednesday, September 14, 2011

(Encik Ghani)



(Isteri Encik Rizuan menerima sumbangan bagi pihak suaminya)


(Encik Nizarudin)


(Encik Saiful)


(Atap rumah Ayah Long masih belum dibaiki)


(Ayah Long)


(Encik Ramli)



Marang : Hasil dari kutipan derma melalui Tabung Rakyat Sejahtera DUN Bukit Payong, ADUN Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah, hari ini telah menghulurkan sumbangan kepada mangsa yang terkena ribut baru-baru ini.

Beliau yang telah meluangkan masa selama kira-kira 40 minit melawat kesemua mangsa tanpa mengira parti untuk bertanya khabar dan menyerahkan sumbangan.

Ribut kedua yang berlaku pada sabtu lalu telah menyebabkan kerosakan kecil keatas enam buah rumah di sekitar Kampung Alur Parit.

Kali pertama ribut berlaku pada hari raya keempat yang menyebabkan kerosakan yang agak teruk di kawasan Machang Lada , Sena Rendang dan beberapa tempat lagi.Rumah YB juga terkena kesan ribut pertama itu.

Tiada sebarang kecederaan yang menimpa semua mangsa dilaporkan, hanyalah kerosakan kecil yang dialami mereka.

Beberapa mangsa yang ditemui mengeluh kerana masih belum mendapat sebarang bantuan dari pihak yang berwajib, walaupun nama-nama mereka telah diambil oleh pihak terbabit.

“Ada pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mari baru ni ambil nama, tapi takdok mende-mende (bantuan)pun.Rosok bukan banyak sangat,” kata Encik Ramli ketika ditanya tentang bantuan yang telah diterima.

Ustaz Mohd Nor yang ditemui selepas lawatannya itu mengucapkan ribuan terima kasih atas sumbangan orang ramai yang telah diterimanya melalui Tabung Rakyat Sejahtera.

“Ini adalah wang sumbangan rakyat kepada rakyat.Kita tidak malu mengaku bahawa ini adalah wang rakyat.Yang kita takut apabila kita mengaku wang rakyat sebagai wang kita sendiri dan berbuat sesuka hati.

Saya hanyalah menjadi perantara untuk menyampaikan sumbangan ini kepada mangsa.Terima kasih kepada penyumbang,”tegas beliau.

Sikap tegas beliau ini jelas kerana kepada setiap mangsa yang diberikan sumbangan, mulut beliau tidak lekang menyatakan “Ini duit sumbangan orang ramai,saya tolong sampaikan sahaja”.

Beliau yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu kemudiannya mengajak semua lapisan masyarakat agar turut menderma bagi Tabung Rakyat Sejahtera ini bagi kesejahteraan semua.

Beliau mengingatkan semua akan kelebihan bersedekah dijalan Allah sepertimana yang telah dinukilkan di dalam al-Quran iaitu dalam ayat ke 261 dalam surah al-Baqarah.

“Bandingan (pemberian) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya lagi meliputi ilmu pengetahuannya.”

Kepada sesiapa yang berminat untuk menghulurkan sumbangan kepada Tabung Rakyat Sejahtera DUN Bukit Payong bolehlah memasukkan sumbangan anda ke akaun Maybank 5630 1902 4338.

0 comments :

ARKIB