Thursday, July 28, 2011

Oleh : Mat Teropong

Membaca berita berkenaan laporan Majlis Keselamatan Negara ( MKN ) berkenaan dengan gerakan Wahhabi yang dikatakan mengancam keselamatan Negara kerana ada unsur-unsur pengganas membuatkan kita tersenyum.Apa tidaknya bukan sahaja ulamak yang dikatakan ada hubungan dengan wahhabi yang duduk di luar Umno seperti Prof. Madya Dr.Mohd Asri Zainul Abidin malahan sekumpulan ulamak muda yang ada di dalam Umno juga terpalit dengan tuduhan pengganas.

Kira-kira 40 orang ulamak muda itu yang pada masa penyerahan borang untuk menjadi ahli Umno kepada Perdana Menteri sedikit masa dahulu, dikatakan akan menjadi golongan yang memperjuangkan agama, mempertahankan Umno dari serangan pihak lawannya terutama serangan berkenaan keagamaan ( yang sudah tentunya PAS ), memperkasakan biro agama (parti yang mendakwa Islam hanya menyediakan biro sahaja untuk agama Islam) dan banyak lagi agenda-agenda yang hendak dilakukan demi memperjuangkan agama melalui Umno kononnya.

Akan tetapi setelah menyerahkan diri kepada Umno, maka inilah balasannya kepada mereka. Tiada harga atas usaha mereka, sayangnya mereka masih tidak sedarkan diri. Tidak mahu melihat sejarah yang begitu jelas menunjukkan kebencian Umno terhadap apa sahaja perkara yang berkaitan dengan agama. Ada nasihat dari orang dahulu iaitu orang yang sering terpedaya ialah orang yang tidak mahu belajar dari sejarah. Apatah lagi sejarah itu masih hidup iaitu orang yang mengalaminya masih hidup, belum mati lagi. Mari kita teliti sejarahnya.

Lihatlah sejarah bagaimana lahirnya PAS jika tidak kerana percanggahan pendapat antara nasionalis dengan agamawan di dalam Umno pada awal penubuhannya. Maka sekumpulan ulamak di dalam Umno keluar dan menubuhkan PAS. Bukti ini jelas iaitu semenjak dari mula lagi Umno memang bencikan ulamak. Ketika tahun-tahun Umno sakit, sekitar tahun 70-an maka mereka memanggil PAS bagi membantunya mencari ubat. Setelah ubat diberikan, maka PAS bukan sahaja ditendang tapi dijadikan musuh utama. Kerana apa? Hanya kerana PAS memperjuangkan dasar-dasar Islam.

Tiba ke era 80-an, sejarah masih belum puas mencatat tentang perilaku Umno terhadap ulamak. Masuklah Nakhaei Ahmad salah seorang orang harapan PAS ke dalam Umno pada akhir 80-an. Bekas ulamak PAS ini adalah salah seorang yang dicadangkan untuk menjadi ahli panel debat antara PAS dan Umno pada tahun 1985. Begitulah kehebatan ilmu Nakhaei yang dihargai oleh PAS pada waktu itu. Sebaik sahaja dia melangkah masuk ke rumah Umno, maka pada saat itu jugalah harga dirinya jatuh merudum. Apa yang dia dapat hanyalah Yang diPertua Yayasan Dakwah Islam Malaysia tanpa pengaruh politik. Kemana agaknya dia sekarang? Telah Islam sepenuhnyakah Umno hasil dari didikan agamanya kepada ahli Umno? Berubahkah dasar Umno kepada Islam? Tiada apa yang tinggal kecuali tulisan-tulisannya yang tidak dapat dipastikan samada ianya bernilai kepada Umno atau hanya layak masuk tong sampah Umno.

Begitu juga Anwar Ibrahim yang walaupun bukan seorang ulamak tapi apabila dia cuba membersihkan tong tahi, maka dia telahpun terpalit dengan tahi itu dan paling malang jatuh tersembam atas tahi itu. Kerana apa? Kerana nilai-nilai Islam yang cuba dia terapkan di dalam Umno. Lihatlah dimana Tan Sri Wan Mokhtar sekarang ini, yang hanya menjadi duta Malaysia ke Arab Saudi. Mana dia Yusof Noor bekas pengerusi Felda dan Ibrahim Azmi ulamak dari Bukit Tunggal Terengganu? Apa khabarnya Fadhil Hanafi lawan tegar almarhum Ustaz Fadhil Nor di Bukit Raya, Kedah? Inilah nama-nama besar yang diwar-warkan sebagai ulamak Umno satu ketika dahulu. Tapi apa jadi kepada mereka?

Bukan masalah apa jawatan mereka dulu atau sekarang akan tetapi ilmu agama yang ada pada mereka. Apa yang Umno dapat? Takkanlah hanya menjadi pembaca doa ketika merasmikan Mesyuarat Agung Umno sahaja. Ada ilmu tapi tak boleh dimanafaatkan kepada orang lain. Maka amat rugilah orang itu. Ibarat buah yang sudah masak ranum, dimakan tidak, diberi kepada orangpun tidak, akhirnya buruk dan membusuk, maka terpaksa dibuang begitu sahaja.

Masuk ke tahun 90-an pula ada lagi yang masih tak sedar dengan sejarah yang berlaku, masuk pula sekumpulan kecil ulamak ke dalam Umno. Antaranya Ustaz Ghazali Ahmad dari Losong dan Ustaz Ismail dari Machang. Tidak dapat dipastikan apa yang telah terjadi kepada mereka sekarang, tapi sesuatu yang pasti, mereka tidak ada harga di dalam Umno. Sejarah tidak menipu.

Berlaku pula peristiwa keatas almarhum bekas Mufti Selangor Dato’ Ishak Baharom, yang mengenakan hukuman kepada peserta pertandingan ratu cantik di Selangor kira-kira satu dekad yang lalu, tetapi akhirnya beliau yang dipecat dari jawatan mufti. Ini menjelaskan lagi kebencian Umno kepada ulamak-ulamak. Menurut Ustaz Mohd Nor Hamzah, pemecatan Dato’ Ishak Baharom ini, adalah bukti jelas kebencian Umno terhadap orang yang memperjuangkan agama. Katanya lagi orang ramai harus membaca sejarah ini dan menghayatinya dengan bersungguh-sungguh. Dan apabila Dato’ Ishak memasuki rumah PAS, maka ahli-ahli PAS berebut-rebut menjemput beliau untuk mendapatkan ilmu darinya. Begitulah bezanya penghargaan dari kumpulan yang cintakan ilmu dan ulamak dengan kumpulan yang bencikannya.

Jadi, adakah tugas-tugas ulamak-ulamak dalam Umno ini yang diingati? Jawapannya ada, antaranya ialah melakonkan satu debat olok-olok diantara ulamak PAS olok-olok dan ulamak Umno yang betul satu ketika dahulu. Debat yang dilakonkan oleh sekumpulan ulamak dalam Umno itu, akhirnya dimenangi PAS. Malangnya Umno, ulamak mereka kalah sebelum debat betul-betul berlaku. Itulah tugas yang paling penting yang dijalankan oleh ulamak Umno yang masih diingati ramai sehingga sekarang.

Berbalik kepada ulamak muda Umno ini, maka sia-sialah sahaja gelaran yang diberikan mereka kepada peserta Bersih 2.0 iaitu golongan khawarij, bughah, penderhaka dan sebagainya kerana akhirnya gelaran pengganas berbalik kepada mereka. Kasihan kepada dulang, paku tak serpihpun. Amat malanglah bagi mereka yang cuba mentarbiyyahkan Umno tetapi akhirnya dilabelkan sebagai pengganas. Bukankah orang tua-tua sudah melarang memberi bunga kepada beruk, kerana beruk tak pandai menghargai bunga? Itupun masih tak mahu nak pakai otak lagi?

Kita yang di luar Umno ini telah dapat melihat dengan jelas apa yang berlaku. Apakah Fathul Bari Mat Jahaya tidak boleh melihatnya? Dia pernah menasihati dan melarang ahli Umno dari menyebarkan fitnah ketika kes Anwar difitnah baru-baru ini, akan tetapi langsung tiada sambutan nasihatnya kepada Umno. Tiada harga nasihat dia itu. Datangkanlah ayat-ayat quran, hadis sahih sunan sittah atau fatwa dari ulamak manapun di dunia ini, kalau dah ketegaq (degil dalam bahasa Perlis) tak jadi apa juga. Tapi bila ada isu lain yang akan memberikan kredit kepada mereka seperti fatwa pengharaman yang mereka berikan terhadap kumpulan Bersih 2.0 baru-baru ini, maka mereka akan disuruh beratur di barisan depan untuk tugasan menyalak.

http://youtu.be/ZijF2M4VfDk

Maka benarlah kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz bahawa ulamak dalam Umno hanyalah ibarat terompah kayu yang digunakan untuk ke jamban sahaja. Bisingnya mengalahkan kasut yang mahal tetapi tugasnya hanyalah ke tandas tempat yang jijik dan kotor. Maka begitulah nasib ulamak Umno yang hanya digunakan untuk menyalak lantang atas perkara yang kadang-kadangnya mereka sendiri tahu yang perkara itu tidak betul dan mengelirukan orang ramai, tetapi mereka terpaksa menyalak kerana itulah sahaja tugas utama mereka, iaitu menyalak kepada lawan mereka.

Akan tapi bila tiba kepada sesuatu yang nyata salah Umno, maka mereka tak boleh menyalak kepada tuan mereka. Walaupun mereka sangat-sangat hendak menyalak, mereka kena diam tidak boleh menyalak. Itulah peraturan utama dan “job scope” mereka. Benar-benar hina ulamak yang seperti ini. Maka bertepatanlah dengan perumpamaan yang diberikan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan bahawa ulamak muda Umno itu ibarat jatuh ditimpa tangga. Tangga Umno yang mereka naiki itu asalnya diharapkan akan menyampaikan mereka ke puncak tapi jatuh ke atas mereka pula. Malang sungguh. Sakit dapat, malupun dapat.

Sebenarnya banyak lagi bukti-bukti kebencian Umno kepada ulamak-ulamak yang boleh diberikan. Mereka tidak ada perasaan untuk meletakkan ulamak pada tempat yang tinggi sesuai dengan ilmu mereka.Antaranya, kita boleh lihat siapakah dikalangan pimpinan tertinggi Umno yang datang dari bidang agama?Hishamudin mungkin? Atau Zahid Hamidi? Atau mungkin Najib sendiri?Jadi boleh kita lihat di mana kedudukan ulamak dalam parti Umno dan bandingkan dengan PAS, yang jelas memperuntukan satu dewan khas iaitu Dewan Ulamak bagi menunjukkan betapa seriusnya PAS dalam menjulang martabat orang yang berilmu dan menggunakan semaksimum mungkin ilmu-ilmu mereka.

Begitulah hinanya ulamak-ulamak dalam Umno diperlakukan. Apakah kesudahan mereka nanti kita sudah boleh mengagak melalui sejarah yang berulang-ulang berlaku di dalam organisasi mereka iaitu kehinaan dari puak-puak mereka sendiri. Dan amatlah kita takut bahawa kehinaan itu berterusan sehingga ke akhirat kerana ketiadaan prinsip dalam memperjuangkan Islam. Nauzubillah.

Kita menyeru kepada ulamak-ulamak didalam Umno tak kira samada yang muda mahupun yang tua agar mengambil nasihat Dr. Asri supaya merenung kembali, apa hasilnya mereka duduk di dalam Umno. Dengan keadaan yang mereka alami sekarang maka adalah lebih baik mereka keluar dari Umno kerana apabila keluarnya mereka dari kepompong kejahilan Umno, maka ulamak-ulamak ini akan bebas menyatakan kebenaran. Percayalah tiada apa yang boleh mereka perjuangkan di dalam Umno kecuali untuk kesenangan dunia semata-mata.

Samada mulia dimata masyarakat atau hina dimata mereka bukanlah menjadi perkara utama akan tetapi mulia disisi Allah kerana amar makruf nahi mungkar dan ketaqwaan itulah yang lebih utama. Bukankah itu yang mukmin idamkan?

Dan diatas alasan-alasan yang diberikan di atas, percayalah, Umno memang bencikan ulamak….

Pandangan ini adalah pendapat penulis.Ianya bukan pendapat pihak kami kecuali dinyatakan demikian

2 comments :

Anonymous said...

fathul bari dan 40 ulamak muda yg masuk umno adalah ulamak mangkuk ayun, akal letak kat kepala lutut, takkan benda macam itu pun tak boleh fikir, mereka saja nak cari kesenangan dunia walaupun islam dipersendakan, kalau dah akal macam ni macamana diiktiraf sebagai ulamak?

Anonymous said...

"Ulamak" yg masuk umeno tu hanyalah ustaz biasa yg belajar tiga suku pun tak abis, tak layak digelar ulamak sebab ilmu agama lum cukup utk melayakkan mereka dinobatkan sebagai ulamak sebenar. Setakad hafiz quran dan hadis tetapi bab2 usul, fekah dan tasauf lum mahir dan lum faham, sampai tak boleh bezakan yg haq dan bathil sehingga sanggup bergelumang dgn najis umeno, buang kat jamban jelah gelaran ulamak.

ARKIB