Wednesday, July 13, 2011


Marang 13 Julai : Dewan Pemuda PAS Terengganu (DPPT) menyambut baik cadangan bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainudin Maidin (kanan) untuk memberikan ruang kepada semua parti yang bertanding untuk muncul di RTM.

Ketua DPPT, Ustaz Mohd Nor Hamzah semasa ditemui berkata DPPT memandang positif cadangan itu kerana ianya akan membuka ruang kepada sistem demokrasi yang lebih bermakna.

“Kita memang mengharapkan kesamarataan dalam penyiaran berita samada dari pihak kerajaan mahupun pembangkang,”ujarnya.

Bercakap kepada pemberita sebuah akhbar harian hari ini Tan Sri Zainudin mencadangkan sekurang-kurangnya 15 ke 30 minit masa diberikan kepada setiap parti bagi menerangkan manifesto masing-masing.

Menurutnya yang juga dikenali dengan panggilan Zam itu, ia adalah langkah yang terbaik supaya rakyat boleh melihat dan menilai sendiri manifesto yang akan dibawa oleh setiap parti pada pilihan raya umum tersebut.

Cadangan Zam ini adalah hasil dari desakan Bersih 2.0 yang turut mengemukakan tujuh lagi tuntutan-tuntutan lain.

Ustaz Mohd Nor yakin dan percaya dengan kesungguhan kerajaan untuk menegakkan demokrasi yang sejati, hal ini akan dapat direalisasikan.

“Kita juga mencadangkan agar diadakan debat terbuka diantara Ketua Pembangkang dengan Perdana Menteri.

Diharapkan juga semua itu diadakan secara langsung dan dikendalikan oleh moderator yang tidak memihak,”tambahnya lagi.

Sambil beliau mengharapkan suara Zam masih “laku” untuk cadangan ini, DPPT sangat mengharapkan hal ini bukan sekadar penyejuk kepada kehangatan Bersih 2.0

0 comments :

ARKIB