Thursday, April 14, 2011

8 April – Mesyuarat Agung Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang kali ke 27 telah berlangsung di Dewan Madrasah Darul Iman, Titian Baru, Kedai Buluh dengan dihadiri oleh lebih 300 orang perwakilan dan pemerhati.



Tuan Haji Mohamad Sabu di apit oleh YB Ustaz Mohd Nor dan Ustaz Muhammad Khalil

Majlis perasmian Mesyuarat Agung telah disempurnakan oleh Tuan Haji Mohammad bin Sabu yang bercakap mengenai tahap-tahap penerimaan ummat Islam terhadap amalan-amalan Islam dalam kehidupan harian setelah Khilafah Othmaniyyah dihapuskan dan agama Islam diselewengkan oleh pemimpin ummat Islam sendiri.

Pada awalnya ummat Islam menuntut pemakaian hijab yang menutup aurat dibenarkan di instituisi-instituisi pengajian tinggi dan pejabat-pejabat kerajaan, seterusnya apabila kefahaman Islam meningkat, ummat Islam mendesak agar aspek halal haram dalam makanan disahkan status halalnya, seterusnya tuntutan agar keperluan ekonomi yang menjauhi riba diperkenalkan.


Tuan Haji Yahaya Ali, YDP PAS Kawasan Marang sedang meneliti 
buku laporan mesyuarat agung, disebelah beliau ialah Ustaz Wan Zuki

Masyarakat Islam sentiasa mahu Islam dikembangkan perlaksanaannya dalam bidang-idang lain termasuklah dalam bidang politik dan pentadbiran negara, dan semua ini adalah hasil daripada dakwah dan perjuangan PAS dan kumpulan-kumpulan Islam yang tidak mengenal erti jemu dan lelah.  

PAS dalam era tahaluf siyasi, mencapai tahap baru dalam medan dakwah iaitu berdakwah dan berurusan dengan non muslim yang ingin menyertai PAS dan parti-parti bukan Islam yang ingin memahami Islam dengan lebih tepat daripada fahaman Islam yang sengaja disempitkan oleh kerajaan Barisan Nasional.    

Yang di Pertua PAS Kawasan Marang, Tuan Haji Yahaya Ali turut memberikan ucapan setelah ucapan Ketua Pemuda Kawasan, Ustaz Wan Zuki Wan Ismail, turut hadir sebagai wakil Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu ialah YB Ustaz Mohd Nor bin Hamzah.

Mesyuarat Agung telah melantik Pengerusi Tetap, Timbalan Pengerusi Tetap, 11 orang ahli jawatankuasa yang baru dan dua orang pemeriksa kira-kira, di mana Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi  telah dipilih secara rasmi sebagai ketua pemuda Pas Kawasan Marang yang baru.



YDP PAS Kawasan Marang memberikan ucapan.



 Perwakilan daripada DUN Bukit Payong mengemukakan persoalan.


 Tuan Haji Mohamad Sabu menerima sedikit cenderahati daripada Ketua Pemuda.

 Perwakilan daripada DUN Bukit Payong mengemukakan persoalan. 


 Abang Ismail turut mengemukakan beberapa persoalan.

Sebahagian perwakilan yang hadir.


Suasana di luar dewan sebelum majlis bermula.



Perwakilan dan pemerhati serius mengikuti mesyuarat.



Bersedia untuk menyanyikan lagu PAS.


Perwakilan daripada Jerung Surau berada di barisan hadapan.






Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, saudara Yasin mengumumkan keputusan pemilihan.

0 comments :

ARKIB