Thursday, June 20, 2013

Petikan : Buletin Online

http://buletinonline.net/images/stories/aberita22/Sidang%20Dun%20Terengganu.jpgKUALA TERENGGANU - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teluk Pasu Ustaz Ridzuan Hashim terkilan kerana tidak sempat menyampaikan Usul bagi membincangkan projek Jambatan dan Jalan Jeram ke Kubang Jela kepada Sidang DUN Terengganu kerana karenah ADUN Jabi Mohd Iskandar Jaafar.

Menurut seorang pemerhati Sidang tersebut dari Dungun, Naraza Muda, usul yang dikemukakan ADUN Jabi tidak perlu diberi laluan oleh Yang DiPertua DUN, Mohd zubir Embong kerana usul berkenaan 'Penghinaan Terhadap Yang DiPertuan Agong' merupakan isu yang telah diambil tindakan.

"sepatutnya speaker (Yang DiPertua) tidak memberi laluan kepada Iskandar, kerana usul itu telah diambil tindakan oleh pihak keselamatan, bukan lagi perkara penting dan segera yang perlu dibincangkan,

"tetapi usul yang mahu dibawa oleh ADUN Teluk Pasu merupakan isu rakyat yang maih belum selesai, pembinaan jalan tersebut tergendala kerana tindakan kontraktor yang melaksanakan projek tanpa mendapat persetujuan pemilik tanah,"ujarnya ketika di temui di lobi Dewan Undagan Negeri, Wisma Darul Iman disini semalam Rabu 19 Jun.

Manakala seorang pemerhati dari Kemaman, Osama Rizal berkata, beliau terdengar perbualan kumpulan pemerhati dari kalangan wanta Umno yang turut meluat dengan tindakan ADUN Jabi.

Kata Osama, setiap kali Iskandar bersuara, kumpulan wanita Umno tersebut mengeluh dan merungut dengan tindakan Yang DiPertua selalu memberikan laluan kepada Iskandar.

Sementara itu, seorang penduduk terbabit dengan perlanggaran hak pemilik tanah di Kampung Banggol Donas, Puan Rusni Hassan kesal kerana usul yang penting tidak dapat dibentangkan oleh wakil rakyat Teluk Pasu.

"sepatutnya speake beri peluang kepaa Ustaz Ridzuan kerana usul tanah Banggol Donas meruapakan usul penting, kami memang mengharapkan kepada Ustaz Ridzuan sebagai wakil rakyat yang baru dipilih membawa usul ini ke dalam sidang DUN,

"sepatutnya Sidang DUN membuka peluang seluas-luasnya kepada wakil-wakil rakyat bagi menyampaikan suara rakyat, tapi apa boleh buat........InsyaAllah kita usaha lagi selepas ini,"ujarnya yang turut menjadi pemerhati Sidang DUN tersebut.

Usul yang mahu dikemukakan oleh ADUN Teluk Pasu, Ustaz Ridzuan Hashim adalah seperti dibawah;

Usul di bawah peraturan Majlis Mesyuarat fasal 30 peraturan-peraturan dan perintah tetap Dewan Undangan Negeri Terengganu
YB Yang Di-Pertua,

saya YB Hj Ridzuan bin Hashim, Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu bagi kawasan Telok Pasu mohon mencadangkan,

“Bahawa persidangan ini hendaklah ditangguh mengikut fasal 30 Peraturan-peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan dewan yang mulia ini membincang dan merundingkan isu berkaitan projek pembinaan jalan susur lebuhraya dari Gemuruh ke Kg Banggul Donas sepanjang 7.6 KM (termasuk 2 KM jalan naik taraf). Di mana kerajaan diminta agar menghentikan sementara pembinaan jalan dari Kampung Jeram ke Kampung Banggul Tuan Muda yang melibatkan rumah-rumah kediaman dalam kawasan Kampung Banggul Donas sehinggalah satu kajian menyeluruh terhadap bantahan penduduk untuk mengubah jajaran selesai dilakukan.”

YB Yang Di-Pertua,
Isu ini adalah perkara-perkara tertentu kerana telah berlaku pencabulan terhadap hak-hak penduduk, ekoran daripada salah guna kuasa dan tindakan yang tidak mengikut prosedur dalam pembinaan jalan tersebut. Ia bercanggah sama sekali dengan semangat yang ada pada slogan kerajaan negeri iaitu Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan. Tindakan yang tidak mengikut prosedur ini telah disokong dan diakui sendiri oleh laporan Ketua Audit Negara 2011 di bawah tajuk; Agensi Pemohon Tidak Mengisytiharkan Pengambilan Di Bawah Seksyen 4 Akta Pengambilan Tanah 1960 Bagi Tanah Yang Melibatkan Jajaran.

Sikap kerajaan yang langsung tidak mahu berjumpa dan berdialog dengan penduduk amatlah dikesali. Surat-surat bantahan yang dihantar kepada pihak Berkuasa Negeri juga tidak pernah mendapat layanan dan jawapan. Apakah ini semangat “Rakyat Di Dahulukan” sebagaimana yang dilaungkan oleh Perdana Menteri.

Perkara ini adalah melibatkan kepentingan orang ramai kerana ini akan menghilangkan lagi keyakinan rakyat terhadap integriti dan kredibiliti pemimpin dalam menyelasaikan masalah yang berkaitan dengan kepentingan rakyat. Di samping menyempitkan lagi semangat Merakyatkan Pentadbiran Dan Pembangunan serta merampas hak-hak rakyat yang berpegang kepada prinsip keadilan.

Perkara ini perlu disegerakan kerana ia menyentuh hal pelanggran hak rakyat khususnya penduduk di Kampung Banggul Donas dan sekitarnya. Perbincangan dan dialog adalah jalan terbaik yang seharusnya dilakukan oleh kerajaan bagi melihat dan mendengar sendiri pandangan rakyat dan seterusnya membuat keputusan bersama yang boleh membawa kebaikan dan keuntungan kepada semua pihak yang terlibat.

Maka saya berpandangan bahawa usul ini melibatkan perkara tertentu, kepentingan orang ramai dan perlu disegerakan.

Yang Mengusulkan
YB Hj Ridzuan bin Hashim,
Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu,
Kawasan Telok Pasu.
19 Jun 2013

0 comments :

ARKIB