Saturday, April 20, 2013

Petikan :Harakahdaily
 


(Antara muka-baru PAS Terengganu...dari kiri Dr Khairudin, Wan Azhar, Raja Bahrin, Ariffin dan Hishamudin)

KUALA TERENGGANU: PAS Terengganu benar-benar membuat revolusi dalam pilihan raya ini apabila 40 peratus dari calonnya adalah muka baru.

40 peratus dari 36 calon yang akan bertanding atas tiket PAS di Terengganu adalah muka baru yang belum bertanding dalam pilihan raya sebelum ini.

Kesemua calon PAS di bawah Parlimen Besut dan Kemaman adalah muka baru dalam pilihan raya ini.

Bermula dari calon Parlimen Besut iaitu Ustaz Riduan Mohd Nor hingga ke DUN iaitu Kuala Besut (Nafisah Ismail), Kota Putera (Adam Said), Jerteh (Wan Azhar Wan Ahmad) dan Hulu Besut (Solahuddin Jaafar) adalah muka baru.

Di Kemaman juga kesemua calon PAS adalah muka baru iaitu DUN Kemasik adalah Alias Abdul Hamid, Kijal (Hazri Jusoh) Chukai (Hanafiah Mat) dan Air Putih (Abd Razak).

Di Kuala Nerus, dua calonnya adalah muka baru iaitu Dr Khairudin Aman Razali di Parlimen Kuala Nerus dan Hishamudin Abdul Karim di DUN Tepoh.

Di Parlimen Marang, dua muka baru diperkenalkan iaitu Ariffin Deraman di Alor Limbat dan Sulaiman Sulong di Pengkalan Berangan.
Beri laluan



(Tokoh-tokoh PAS Terengganu yang memberikan laluan...dari kiri Datuk Mustafa, Datuk Harun, Datuk Abu Bakar dan Datuk Wan Mutalib)

Antara nama-nama besar yang memberikan laluan kepada muka baru adalah Datuk Mustafa Ali (Setiausaha Agung PAS), Datuk Harun Taib (Ketua Dewan Ulama PASA Pusat), Datuk Abu Bakar Chik (AJK PAS PUsat) dan Datuk Wan Mutalib Embong (Timbalan Ketua JK Disiplin PAS Pusat).

Kesemua mereka tidak bertanding dalam pilihan raya umum ini.

Turut memberikan laluan adalah Haji Yahaya Ali, Setiausaha Perhubungan PAS Terengganu di Alor Limbat, Ustaz Abu Bakar Abdullah yang sekian lama bertanding di DUN Tepoh dan Datuk Husein Awang (bekas Speaker).

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa sebelum ini berkata, sangat ramai calon PAS di Terengganu adalah anak muda dan muka baru diletakkan oleh PAS.

"Sebab itu kita meletakkan sasaran untuk menyumbangkan kerusi yang cukup untuk ke Putrajaya disamping mengambil semua negeri Terengganu dari tangan BN," kata Husam dalam sidang medianya 16 April lepas.

"Mesej yang kita hendak sampaikan kepada pengundi jelas, jenerasi baru perlu inspirasi baru," tambah Husam yang kini bertanding di Parlimen Putrajaya.

Calon wanita

Di samping itu, selepas lebih 50 tahun, PAS buat buat pertama kalinya meletakkan calon wanita sebagai calonnya.

Calon PAS itu, Nafisah Ismail akan bertanding merebut kerusi DUN Kuala Besut menentang penyandang kerusi berkenaan, Dr. A. Rahman Mokhtar.

Kali terakhir PAS mempunyai calon wanita di Terengganu adalah pada pilihan raya 1959 iaitu Khadijah Sidek di Parlimen Dungun dan menang.

0 comments :

ARKIB