Tuesday, June 5, 2012


Kuala Terengganu : Empat orang tertuduh dalam kes anggota polis menembak orang awam dibawah Sesyen 27(5)(a) Akta Polis iaitu Suwandi Abd Ghani 43, Muhammad Azman Aziz, 26, Hisham Aziz@Abdul, 43, dan A.Rahman Abdullah, 67, dibebas dan dilepaskan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu.
Keputusan pembebasan itu telah dibacakan oleh Hakim Mahkamah Sesyen, Tuan Mohammad Khalid Haji Ab. Karim pagi tadi, kemudiannya telah disambut dengan laungan takbir oleh saudara mara, rakan-rakan tertuduh dan orang ramai yang bersama-sama menanti keputusan itu.
Suwandi yang ditemui selepas keputusan itu melahirkan rasa syukur dan gembira dengan keputusan yang sudah beliau jangkakan itu.

 
“Alhamdulillah. Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada semua yang telah memberikan sokongan dalam pelbagai bentuk.

Ucapan terima kasih ini juga kepada pimpinan kita yang banyak membantu saya dalam menghadapi situasi sukar ini,” katanya sambil tersenyum.

Manakala Azman juga turut mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah membantunya dalam semua aspek terutamanya keluarga beliau.

Ustaz Mohd Nor Hamzah yang tidak dapat hadir ke mahkamah kerana ada urusan kematian di Bukit Payong turut mengucapkan tahniah kepada mereka melalui telefon sebaik sahaja mendapat berita gembira itu.

Sebelum ini, Suwandi dan Azman dituduh bersama 18 orang yang lain pada 8 September 2007, jam 11.40 malam di tempat letak kereta Hotel Permai Inn, Jalan Sultan Mahmud kerana menyertai perhimpunan yang menyalahi undang-undang.

Polis yang bertugas ketika menyurai perhimpunan tersebut iaitu Wan Aziz Wan Omar (RF143706) telah melepaskan tembakan peluru hidup hingga hampir meragut nyawa Suwandi dan Azman.

Kira-kira 50 orang yang berkumpul di hadapan mahkamah kemudiannya bersurai setelah sama-sama membaca doa kesyukuran yang diketuai oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi.

0 comments :

ARKIB